Signify (voorheen Philips Lightning) is sinds de spin-off van Philips nog geen fantastische belegging geweest. Het bedrijf is wereldmarktleider in slimme ledverlichting, maar dit uit zich nog niet in hogere koersen. Reden is een tegenvallende vraag vanuit voornamelijk China, dit zorgde afgelopen kwartaal tot een omzetdaling van 12,3% t.o.v. een jaar eerder.
Hoewel het met de groei van Signify momenteel wat minder is, verdient het bedrijf onder aan de streep nog steeds goed geld. De vrije kasstroom was afgelopen kwartaal 8,7% van de omzet (295 miljoen) en ook de marges verbeterden.
Aangezien de omzetgroei naar verwachting nog even uitblijft, dient er flink in de kosten te worden gesneden. Dit uit zich in flinke reorganisaties. Sinds 2021 verdwenen er al 7000 banen. Dit jaar mogen er nog eens 1000 mensen uit, waarvan ongeveer de helft in Nederland. Kortom, de koe wordt bij de hoorns gevat en dit zal moeten leiden tot kostenbesparingen van zo'n 200 miljoen.
Eenmalige kosten
Een reorganisatie brengt kosten met zich mee en dit zal eenmalig zo'n 150 miljoen zijn, een prima maatregel aangezien er hiermee dus 200 miljoen jaarlijks wordt bespaard. Voor ontslagen werknemers is het ietwat crue, maar voor aandeelhouders is dit goed nieuws. De eerste tekenen van margeverbeteringen als gevolg hiervan zullen zich in 2024 al moeten voordoen, zo'n 50 basispunten op de EBITDA. Verder is er hierdoor zelfs ruimte voor een verhoging van het dividend van 1,50 naar 1,55 euro.
Grafiek Signify (onderliggende waarde)
Rendementcertificaat
Nu gaan we heus niet alleen in rendementscertificaten handelen, maar de marktomstandigheden maken dat zich hier momenteel interessante kansen voordoen. We streven naar een bovengemiddeld rendement, maar hierbij dienen we wel rekening te houden met het risico aan de onderkant.
Dit artikel gaat nog verder, maar is alleen voor premium leden. Wil je verder lezen?
Word nu premium lid en ontvang onbeperkt toegang tot al onze kooptips, analyses en inzichten