short-LVMH

Update shortpositie: Het begint te kraken bij LVMH (+9,32%)

k, LVMH het luxeconcern. Vorige maand kwam het bedrijf met cijfers over het eerste half jaar. Op het eerste gezicht zagen de cijfers er goed uit, maar toch steeg het aandeel niet. Voor ons is dit goed nieuws, we hebben immers een shortpositie in het bedrijf. 

Wanneer we dezelfde kwartalen van LVMH als vergelijkingsbasis t.o.v. een jaar eerder nemen, dan groeit het bedrijf nog steeds zoals hieronder te zien. 

Wanneer we de cijfers van Q1 t.o.v. Q2 vergelijken dan zien we eigenlijk nauwelijks groei. In 3 van de 5 segmenten was er zelfs sprake van krimp. 

Wines & Spirits gaat iets minder, de verkoop van tasjes nam af en er werden tevens minder luchtjes verkocht. Sieraden en horloges en selective retailing presteerden wel goed.

Met een omzet van maar liefst 21,206 miljard was er op kwartaalbasis alsnog sprake van een klein plusje. Met dat kleine plusje kunnen we leven. Het bedrijf is namelijk gewaardeerd alsof het nog flink doorgroeit en indien de groei stilvalt dan is de waardering in combinatie met de huidige rentestanden niet houdbaar. 

Van groei naar krimp?

Wanneer we ook de cijfers van Q3, Q4 2022 erbij pakken dan lijkt het erop dat bepaalde segmenten beginnen te draaien. Voor de hoogste verkopen in Wines & Spirits moeten we terug naar Q3 2022, namelijk 1.899 miljoen in Q2 2023 was dit met 1.486 miljoen een stuk lager. Hier lijkt sprake van een trendommekeer, er wordt wat minder getwijnd en gebubbeld. 

Ook bij de tasjes (Fashion & Leather Goods) is sinds Q4 2022 sprake van krimp. Hoewel we hier even een slag om de arm moeten houden wegens seizoenseffecten. De de verkoop van Parfums in Q2 was lager dan Q3 en Q4 2022. Watches & Juwelry deed het wel goed, maar kon Q4 2022 niet evenaren. Voor selective retailing gold hetzelfde. 

Dit artikel gaat nog verder, maar is alleen voor premium leden. Wil je verder lezen?

Word nu premium lid en ontvang onbeperkt toegang tot al onze kooptips, analyses en inzichten

Bekijk onze aanbieding

Ben je al premium lid?

Klik hier om in te loggen

 

Deel dit artikel