Puma is de afgelopen jaren hard bezig het merk sterker op de kaart te zetten. Nu zijn de meeste mensen wel bekend met het PUMA, maar indien je het wereldwijd vergelijkt met Adidas en Nike dan valt er nog een flinke winst te behalen.
Door het sponsoren van de Formule 1, bekende sportfiguren en voetbalteams timmert het hard aan de weg. Ondanks dat veel retailers het momenteel moeilijk hebben, waren er geen negatieve verrassingen tijdens de presentatie van de Q3-cijfers. Sterker nog, er zijn steeds meer signalen van verder herstel in de markten.
Vlakke omzet, maar hogere marges
Over het derde kwartaal genereerde Puma een omzet van ~2,3 miljard euro, ongeveer evenveel als een jaar eerder. Dit is echter een iets vertekend beeld. Eigenlijk is er 5% meer verkocht (zo'n 100 miljoen), maar Puma presenteert in euro's en deze munt lag erg sterk ten opzichte van de dollar.
In de aanloop naar en de definitieve overwinning van Trump is euro de weer flink afgekomen, dus volgend kwartaal zal er waarschijnlijk sprake zijn een positieve meevaller.
Op de lange termijn hebben dit soort dingen echter weinig invloed, belangrijker is om te bekijken of er onderliggend sprake is van groei en dit is dus het geval. Waar bij Hugo Boss winstgevendheid als gevolg van verstrekte kortingen en marketinguitgave zagen verslechteren, zien we deze bij Puma juist verbeteren.
De brutowinstmarges namen zelfs iets toe, maar ook de overige kosten bleven op niveau. Dit resulteerde erin dat op EBIT-niveau (winst voor rente en belastingen) er 237 miljoen werd verdiend (2023 Q3: 236,3 mln).
De nettowinst kwam op 127,8 miljoen uit, wat overeenkomt met 0,86 euro per aandeel (2023 Q3: 0,88)
Dit artikel gaat nog verder, maar is alleen voor premium leden. Wil je verder lezen?
Word nu premium lid en ontvang onbeperkt toegang tot al onze kooptips, analyses en inzichten