Hugo Boss kwam deze week met cijfers, deze waren niet heel goed, maar dit was al verwacht. In Q3 werd er voor 1,03 miljard verkocht. Er was geen sprake van groei, maar ook geen sprake van krimp. Vlak dus.
Net als bij veel andere retailers ligt het probleem voornamelijk in China. In Noord- en Zuid-Amerika steeg de omzet met 4%, in de EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) steeg de omzet 1%, maar in de Asia/Pacifia, waaronder China valt vielen de verkoopcijfers met 7% terug.
EBIT
Ondanks dat de omzet gelijk bleef, was er op EBIT-niveau sprake van een lagere winst. Deze daalde met 7% naar 95 miljoen. De EBIT-marge (de winst voor rentekosten en belastingen) daalde met 80 basispunten naar 9,3%, terwijl de guidance die voor het jaar was afgegeven 9,1% is.
De reden voor de verslechtering is het gevolg van hogere vrachttarieven, in combinatie met hogere verkoop- en marketingkosten (+2%) in een poging de omzet aan te jagen.
Nettowinst
Onder aan de streep bleef er een winst over 55 miljoen (13% lager), dit was dan weer het gevolg van hogere rentekosten.
Dit artikel gaat nog verder, maar is alleen voor premium leden. Wil je verder lezen?
Word nu premium lid en ontvang onbeperkt toegang tot al onze kooptips, analyses en inzichten