PUMA SE is een sportkledingbedrijf dat in 1948 werd opgericht door Rudolf Dassler in Herzogenaurach, Duitsland. Het bedrijf ontstond na een ruzie tussen twee broers (Rudolf en Adolf Dassler), die eerder samen het schoenenbedrijf Gebrüder Dassler Schuhfabrik hadden opgericht.
Als gevolg van de ruzie besloten beide broers elk hun eigen weg in te slaan. Ze stichtten elk nieuwe bedrijven op: Adolf startte Adidas en Rudolf begon met het huidige PUMA. Momenteel is PUMA het op drie na grootste merk in de schoenenindustrie, na Nike,Adidas en Skechers. Hoewel het bedrijf oorspronkelijk alleen gericht was op schoenen, heeft het in de loop der jaren zijn assortiment uitgebreid naar andere producten, met name kleding en accessoires.
Snelheid, kracht, soepelheid, uithoudingsvermogen en wendbaarheid
Rudolf Dassler noemde het merk PUMA eerst RUDA, een combinatie van de eerste twee letters van zijn voor- en achternaam. Gelukkig kwam hij snel terug van dit idee, waarop werd gekozen voor de naam PUMA.
De gedachte achter deze naam is dat alle producten de kenmerken van een PUMA-kat zouden moeten belichamen: snelheid, kracht, soepelheid, uithoudingsvermogen en wendbaarheid. Eigenschappen die een atleet ook nodig heeft.
Sinds de oprichting is het logo van PUMA veel veranderd. De afgelopen decennia is dit niet meer gebeurd. Dat PUMA met de snelle katachtige als logo nog steeds staat voor eerdergenoemde eigenschappen blijkt uit een reeks bijzondere sponsordeals.
Als we het over snelheid hebben, dan denken we aan Usain Bolt. Hij behaalde al zijn gouden plakken op schoenen van het merk PUMA. Verder is het sponsor van voetbalclubs zoals Manchester City, AC Milan en Borussia Dortmund. De eerste twee schopten het afgelopen seizoen ver in de Champions League. Manchester City staat in de finale, AC Milan strandde in de halve finale.
Het Formule 1-merk vanaf 2024
Wanneer we aan snelheid denken, denken we ook aan Formule 1. Om de naamsbekendheid van het merk PUMA nog verder te vergroten werd begin deze maand een exclusieve megadeal gesloten met de Formule 1. De sport is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. In 2022 bereikte het aantal toeschouwers een record en het cumulatieve aantal kijkers op televisie was maar liefst 1,5 miljard.
Vanaf 2024 wordt Puma de officiële leverancier tijdens Formule 1-races. Dit betekent het PUMA het recht krijgt om kleding, schoenen en accessoires te produceren en te verkopen met het merk F1 erop. Dit betekent dat het personeel van de Formule-1 zal worden uitgerust met kleding van PUMA en dat er fankleding zal worden verkocht van alle tien teams op en rondom het circuit, maar natuurlijk ook in de winkels en online. PUMA had al een partnerschap met Mercedes AMG, Ferrari, Alfa Romeo, BMW en Porsche. Het wordt hiermee bij afstand "het F1-merk".
Groeistrategie is een dure bezigheid
De groeistrategie middels grote deals in de topsport is geen goedkope bezigheid. De deal met Manchester City kostte het bedrijf 700 miljoen voor een periode van 10 jaar. Aan Borussia Dortmund werd 250 miljoen betaald voor 8 jaar betaald. AC Milan ontvangt 30 miljoen per jaar en er is geen sprake van een specifieke looptijd. Kleinere deals zijn er ook met clubs zoals PSV, deze deal heeft een omvang van 50 miljoen in een tijdsbestek van 5 jaar.
Het gaat beter dan ooit met PUMA
Ondanks de hoge bedragen die moeten worden neergeteld, lijkt dit wel de juiste route te zijn om de kloof met concurrenten Adidas en Nike verder te dichten. De ingezette koers begint zijn vruchten af te werpen, het gaat namelijk beter dan ooit met het sportmerk. Het jaar 2022 is de beste in de geschiedenis van PUMA tot nu toe geweest. Er werden zowel recordverkopen als winsten behaald. De omzet bedroeg 8,47 miljard en onder aan de streep bleef er een winst 353,5 miljoen over.
De komende jaren zal het groeipad van PUMA moeten worden voortgezet. In 2025 zou een omzet van 10,68 miljard moeten worden bereikt. Vooralsnog lijkt dit geen probleem te zijn.
Dit artikel gaat nog verder, maar is alleen voor premium leden. Wil je verder lezen?
Word nu premium lid en ontvang onbeperkt toegang tot al onze kooptips, analyses en inzichten