Gisteren ging er een alert uit, waarbij we putopties schreven op Heineken. Eerder stelden we al een onderwaardering vast en kochten we de holding. Sinds de aankoop staat het aandeel 2,88% lager, maar ook in dit geval hebben we een sterke overtuiging dat herstel op termijn zou moeten optreden.
Aangezien dit een mooie gelegenheid biedt, geven we in dit artikel iets meer achtergrond over de industrie.
De drankenindustrie
Tot twee jaar geleden was vrijwel iedere belegger het er mee eens: De drankenindustrie was een solide markt om te investeren, sinds twee jaar zijn er echter twijfels, die wij als onterecht zien. Hierover later meer, laten we eerst eens bekijken hoe de markt eruitziet:
De markt is verdeeld tussen enkele grote partijen waarbij er onderscheid gemaakt dient te worden tussen:
Sterke drank
Bedrijven: Pernod-Ricard, Diageo, Campari, Brown-Forman en Remy, LVMH*
Brutowinstmarges: 60%-70%
* Zoals bekend heeft LVMH een Wine & Spirits divisie, dit zijn echter vooral merken in het luxe-segment.
Bier
Bedrijven: Anheuser Busch InBev, Heineken, Constellation Brands en Carlsberg.
Brutowinstmarges: 35%-60%
De drankproducenten
Hoewel we het eigenlijk breder kunnen trekken, gaan we in dit artikel enkel in op de producenten. Deze bedrijven (waaronder ook Heineken valt) richten zich op de productie, marketing en verkoop van alcoholische dranken.
Over het algemeen kenmerken zich door een brede portefeuille van merken, waarbij de productie van droge materialen - denk aan flesjes en vaten - meestal wordt uitbesteed. Er zijn wel wat uitzonderingen, maar dit is niet "de regel".
Tot twee jaar geleden was eigenlijk het volgende het geval:
- De drankproducten hebben sterke competitieve voordelen (moat)
- Dankzij de sterke merken, een optimaal distributienetwerk, schaalvoordelen en loyale klanten
- Hierdoor konden ze gemakkelijk de prijzen verhogen zonder klanten te verliezen (pricing power)
Twijfel
Als gevolg van een periode van hevige inflatie, zien we dat deze competitieve voordelen de afgelopen jaren in twijfel worden getrokken. Eigenlijk zien we dat dit niet enkel een probleem is in de drankenindustrie. We zien dit breder, denk aan...
Dit artikel gaat nog verder, maar is alleen voor premium leden. Wil je verder lezen?
Word nu premium lid en ontvang onbeperkt toegang tot al onze kooptips, analyses en inzichten