Hal Trust is een bedrijf dat ik al jaren volg. Het betreft een familiebedrijf met een rijke geschiedenis. Het bedrijf is in 1873 ontstaan vanuit The Holland America Line, dat ook de naam HAL verklaart. Het bedrijf maakte een rechtstreekse passagiersverbinding tussen Nederland (Rotterdam) en Noord- en Zuid-Amerika mogelijk. Het vervoer ging toentertijd nog met stoomboten.
De Holland-America Line, werd overigens niet opgericht door de familie Van der Vorm, die nu nog steeds voor 70% eigenaar zijn. In de jaren 30 kwam het bedrijf in de problemen, waarop Willem van der Vorm investeerde om het bedrijf hulp te bieden, hiervoor ontving het een belang in HAL. Dit geld had hij overigens verdiend door de verkoop van de Scheepvaart en Kolenmaatschappij (SSM). Hier begon hij als boekhouder, maar in de tussentijd verwierf hij ook de aandelen.
Willem kon zo hard werken, doordat hij geen kinderen had. In 1957 ging zijn belang over naar zijn neven. Neef Willy van der Vorm was voor die tijd al werkzaam binnen HAL en bouwde het bedrijf verder uit tot bedrijf in cruiseschepen, omdat het passagiersvervoer opdroogde als gevolg van de opkomst van luchtvaart.
<Deze video is alleen zichtbaar voor Premium leden>
In de jaren 60 stuurden aandeelhouders, na het overleiden van Willy op liquidatie aan. Het plan was dus om alle bezittingen verkopen en de opbrengst te verdelen onder de aandeelhouders. Nico van der Vorm, toen dus al de derde generatie, wist dit met een transformatieplan te voorkomen. Het bedrijf verhuisde van Rotterdam naar de V.S. en het dure Nederlandse personeel werd veelal vervangen door goedkopere Aziaten.
Verkoop Holland-America Line
In 1889 werd Holland-America Line verkocht aan Carnival Corporation, dit was toentertijd een concurrent. Er werd 1,2 miljard gulden voor ontvangen. De Holland-America Line bestaat nog steeds als merk onder de vlag van de Amerikanen, maar is los van de naam en geschiedenis niet meer direct verbonden aan het huidige HAL.
Vanuit de familieholding werd met de 1,2 miljard gulden het succesvolle HAL Investments in de steigers gezet. De strategie is het opbouwen van grote belangen in bedrijven en met langetermijnvisie. HAL is nog steeds goed vertegenwoordigt in de maritieme sector (o.a. Vopak, Boskalis en DSM), waar immers de roots liggen, maar het investeert ook in andere bedrijven zoals Coolblue en FD Media Group. Onder dit laatste bedrijf vallen o.a. het Financieel Dagblad en BNR Nieuwsradio. Op het moment van schrijven heeft HAL een beurswaarde van meer dan 10 miljard euro.
Met een aandeel HAL Trust investeer je in onderstaande bedrijven.
Belastingontwijking leidt tot deal met fiscus
Bovenaan de afbeelding zie je HAL Holding en HAL Investments staan. Om de structuur wat toe te lichten: De trust is opgericht in Bermuda, maar de aandelen staan genoteerd aan Euronext Amsterdam. Met een aandeel in de Trust bezit je automatisch 1 aandeel in HAL Holding, dat tot voor kort op zijn beurt weer gevestigd was op Curaçao. Hoe zit het dan met het hoofdkantoor? Dat was dan weer gevestigd in Monaco.
Voor zover ik weet zitten er geen Zwitsers in het management, maar de reden voor deze constructie spreekt voor zich: HAL is uitstekend bedreven in het ontwijken van belasting. En ja, dit mag.
Toch heeft HAL de afgelopen jaren op deze legale constructie in toenemende mate flink wat kritiek gekregen. Het ging daarom met de Nederlandse fiscus om tafel en wist begin dit jaar een deal uit het vuur te slepen (Ja, dit kan ook indien je maar groot genoeg bent.)
Dit de deal:
- Hoofdkantoor en vestigingsplaats van HAL Holding verhuizen naar Nederland (Rotterdam).
- Over toekomstige winstuitkeringen dient dividendbelasting te worden betaald
- Huidige winstreserves worden erkend als kapitaalreserves
De verhuizing naar Nederland betekent dat over toekomstige winsten dividendbelasting aan de Nederlandse fiscus dient te worden betaald. Dit is een goede deal voor de Belastingdienst, aangezien HAL dit via Curaçao niet hoefde te doen.
In ruil hiervoor wordt de grote zak geld (meer dan 3 miljard euro) dat nu als winstreserve op de balans staat, door de fiscus erkent als kapitaalreserve. Hoewel er op de balans hierdoor simpelweg een post verschuift en op het oog niet veel verandert, is fiscaal gezien het tegenovergestelde waar.
Dividend is een uitkering van de winst en hierover dient dus dividendbelasting te worden betaald. Indien er sprake is van kapitaal, kan er een kapitaaluitkering worden gedaan. Dit betekent dat indien er via een kapitaaluitkering geld teruggegeven wordt aan aandeelhouders, hierover geen dividendbelasting verschuldigd is.
Dit artikel gaat nog verder, maar is alleen voor premium leden. Wil je verder lezen?
Word nu premium lid en ontvang onbeperkt toegang tot al onze kooptips, analyses en inzichten