Zalando aandeel

Aandeel Zalando: Sombere outlook bevestigd, maar er zijn ook lichtpuntjes

Lagere consumentenbestedingen en druk op de marges. Eind juni gaf Zalando een winstwaarschuwing door zijn eerdere vooruitzichten voor FY22 te verwerpen. Als gevolg van een verdere verslechtering van de macro-economische omstandigheden waarschuwde het bedrijf ook voor een zwakker 2e kwartaal, waarbij het verwachtte dat de groei van het bruto-verkoopvolume (GMV), de inkomstengroei en de aangepaste EBIT aanzienlijk onder de consensusramingen (mediaan per 31 mei 2022) van 5% GMV-groei, 1,5% inkomstengroei en een aangepaste EBIT van EUR 104m zouden liggen.

In feite bleef de GMV onveranderd in vergelijking met het voorgaande jaar met 3,78 miljard euro. Ondanks de groei van het klantenbestand, noteerde de onderneming een daling van de klantenbestedingen. Wat de inkomsten betreft, meldde Zalando een daling van 4% j.o.j. tot EUR 2,62 miljard. De daling van de inkomsten vond voornamelijk plaats in de DACH-regio (-7,7% joj), terwijl de rest van Europa (RoE) slechts met 1,9% j.o.j. daalde. Kortingen om overtollige voorraden te verminderen zetten de brutomarge zwaar onder druk (-3,2PP). Bovendien stegen de orderbehandelingskosten als gevolg van de ongunstige ordereconomie.

Uiteindelijk is de aangepaste EBIT meer dan gehalveerd tot 77,4 miljoen euro, tegen 184,1 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2011, wat neerkomt op een krimp van de marge met 3,8 pp tot 3,0%. Na belastingen kromp de winst met een aanzienlijke marge, tot 14,0 miljoen euro, tegen 120,4 miljoen euro een jaar geleden.

Lichtpuntjes

Toch zijn er enkele lichtpuntjes in het verslag, aangezien Zalando er nog steeds in slaagde de klantencijfers te verbeteren. Terwijl het klantenbestand groeide tot 49,3 miljoen actieve klanten tegenover 44,5 miljoen een jaar geleden, nam ook hun betrokkenheid toe, zoals blijkt uit het hogere aantal bestellingen (67,8 miljoen, +3% j-o-j).

Verlaagde vooruitzichten bevestigd. Hoewel de onderneming uitgaat van aanhoudende tegenwind het hele jaar door, wordt de herziene prognose voor FY22 herhaald, met een groei in GMV tussen 3-7% tot EUR 14,8-15,3 miljard, een groei in opbrengsten tussen 0-3% tot EUR 10,4-10,7 miljard en een aangepaste EBIT van EUR 180m-206m.

Conclusie

Het halfjaarverslag bevestigde de sombere vooruitzichten, als gevolg van het onderdrukte consumentenvertrouwen, de overtollige voorraden en de gestegen logistieke kosten. Al deze tegenwind zal waarschijnlijk langer aanhouden aangezien de macro-economische omstandigheden geen tekenen van verbetering vertonen. Wij laten onze ramingen ongewijzigd en bevestigen ons koersdoel van EUR 50,00 en onze BUY-rating, aangezien wij overtuigd zijn van de kwaliteit en de groeivooruitzichten op lange termijn. De positieve gebruikerskengetallen zouden bij een opleving voor een positief hefboomeffect moeten zorgen.

Wat is Zalando voor bedrijf?

Zalando is een online fashion retailer voor mode- en lifestyleproducten. Met een logistiek netwerk van 11 fulfillment centra in heel Europa, bedient het bedrijf 17 Europese markten. Zalando biedt een breed scala aan modeartikelen, zoals kleding, schoenen en accessoires, maar ook schoonheidsproducten. Zalando biedt ook aangrenzende partnerdiensten aan, namelijk Zalando Fulfillment Solutions (ZFS). ZFS is een uitbestedingsdienst voor externe partners. Voortbouwend op zijn efficiënte logistiek biedt Zalando zijn capaciteiten aan om de volledige dienst na verkoop te dekken.

Inkomsten worden grotendeels gegenereerd met koopwaar, waarbij Zalando ofwel koopwaar op eigen rekening verkoopt of als marktplaats voor partners fungeert. Een groeiende bijdrage aan de inkomsten komt van diensten, bv. commissies, verzendingskosten of abonnementen.

De belangrijkste divisie is de online modewinkel, die goed is voor bijna 85% van de totale inkomsten van het bedrijf. Ongeveer 13% is afkomstig van het Offprice-segment, waar Zalando in heel Europa verschillende fysieke winkels exploiteert als kanaal voor overtollige voorraden. Het resterende deel is voornamelijk afkomstig van marketingdiensten.

Kerncijfers

Kerncijfers Zalando

Grootste aandeelhouders

SWOT-analyse

Sterke punten

  • Marktleider in de Europese online fashion retail
  • Hoge logistieke efficiëntie en magazijnnetwerk
  • Hoge merkherkenning in alle markten
  • Cash-rijke balans om technologisch leiderschap verder uit te breiden

Zwakke punten

  • Alle technische diensten zijn in eigen beheer, wat de vaste kosten verhoogt
  • De klantendoelgroep is zeer breed, waardoor de focus kan missen
  • Productaanbod kan overweldigend zijn, vooral in App
  • Grote investeringen in innovaties

Kansen

  • Nieuwe aan mode verwante productcategorieën bieden groeipotentieel
  • Business model kan worden versterkt door nieuwe landen te betreden
  • Uitrol op modeplatform voegt nieuwe merken toe aan portefeuille
  • Nieuwe op technologie gerichte bedrijfsonderdelen kunnen de winstgevendheid vergroten

Bedreigingen

  • Extreem competitieve marktomgeving belemmert margegroei
  • Kosten voor klantenwerving kunnen stijgen als gevolg van concurrentie
  • Detailhandelaars vanuit winkels hebben aantrekkelijke omnichannel mogelijkheden
  • Partnerprogramma zal margeverwachting mogelijk niet halen

Grafiek

Aandeleninformatie

Bedrijf: Zalando SE
Beurs: Xetra
Ticker: ZAL
ISIN: DE000ZAL1111 

Chat: Praat met andere beleggers over het aandeel Zalando

DeKoersen Chatbox
Loading the chat ...

Forum: Wat zeggen andere beleggers over het aandeel Zalando?

Discussieer of lees mee met anders beleggers over het aandeel Zalando op ons forum. Je kunt als gast reageren, maar ook onder je eigen gekozen gebruikersnaam door je te registreren.

Klik hier om naar het forum te gaan

Over de auteur

Deze analyse wordt je aangeboden door AlsterResearch. AlsterResearch is een Duits bedrijf en doet professioneel aandelenonderzoek naar (vooral) Duitse aandelen conform MIFID II richtlijnen. Je kunt AlsterResearch volgen op Twitter door hier te klikken en je kunt inschrijven op de ResearchHub door hier te klikken.

Deel dit artikel

Iedere maand een gratis overzicht van nieuwe analyses in je mailbox?

Ontvang gratis professionele analyses van aandelen

Meld je gratis aan en ontvang gratis analyses + toegang tot het forum en meer!