TUI is wereldwijd de grootste volledig geïntegreerde toerismegroep – een enorme touroperator met eigen hotels, luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus. Op een dergelijke schaal kon men zich niet verbergen toen Corona de sector trof en de inkomsten in het voorjaar van 2020 bijna tot 0 daalden. Duitsland zorgde voor steunpakketten, en nu de markten weer aantrekken, is TUI begonnen met het herstel en de terugbetaling van de bijbehorende schulden.
De pakketreis leeft
Iedereen kan tegenwoordig zelf vakanties samenstellen met behulp van online reisbureaus zoals Booking.com of Expedia, of door rechtstreeks te boeken bij hotels, luchtvaartmaatschappijen en autoverhuurbedrijven. Maar iedereen kan ook zijn eigen maaltijd koken met de juiste ingrediënten, toch gaan mensen naar restaurants of kiezen steeds vaker voor maaltijdbezorging – en daar zijn goede redenen voor. Pakketreizen besparen tijd en zijn handig, garanderen een minimale dienstverlening, bieden de hoogste mate van juridische bescherming als er iets misgaat en zijn concurrerend in prijs. En de pakketreizen van vandaag zijn dynamischer, persoonlijker en flexibeler dan ooit.
Bedrijfsvideo Tui AG
Groei met de markt
Het is dus (bijna) geen verrassing dat reisbureaus/reispakketten niet alleen de favoriete methode zijn om vakanties te boeken voor de generatie 65+, maar ook voor de 16- tot 24-jarigen, d.w.z. de “gen z”-toekomst van het toerisme. Het lijkt dus redelijk te veronderstellen dat TUI kan deelnemen aan zowel de opleving van het reizen na de Corona-wraak als aan de daaruit voortvloeiende groei van de toeristische markt met ongeveer 3,5% per jaar, gesteund door bekende demografische factoren (meer vrije tijd en besteedbaar inkomen) en door een trend die de voorkeur geeft aan ervaringen boven het bezitten van spullen.
Sterke groei in FQ2
TUI rapporteerde FQ2 eindigend op 31 maart. De inkomsten van EUR 3,2 miljard stegen met 48% j.o.j. doordat de markten normaliseerden. De inkomsten waren dus zelfs hoger dan in FQ2 2019, dankzij hogere ASP’s (avarage selling prices) voor het winterseizoen 22/23, een stijging van 10% j.o.j. en zelfs 29% t.o.v. W18/19, terwijl de boekingen nog steeds onder het niveau van 2019 lagen. TUI heeft zijn omzetraming voor FY23 van een “verdere sterke stijging” bevestigd (eAR: +13%).
Onderliggende EBIT op koers naar meer dan verdubbeling
In het tweede kwartaal verbeterde de onderliggende EBIT met EUR 181 miljoen op jaarbasis (gecorrigeerd voor eenmalige posten), bijna terug op het niveau van 2019. De grootste factor was Cruises, dat met EUR 88 miljoen verbeterde omdat de bezettingsgraad zich herstelt en naar verwachting in het tweede kwartaal dicht bij de pieken van 2019 zal liggen. Voor FY23 herhaalde TUI zijn verwachting van een “aanzienlijke stijging” van de onderliggende EBIT ten opzichte van FY22 van EUR 409 mln. Aangezien de onderliggende EBIT in het eerste halfjaar al met EUR 208 miljoen is verbeterd en de grootste ommezwaai in het belangrijkere tweede halfjaar wordt verwacht, blijven wij bij onze raming van een meer dan verdubbeling van het bedrijfsresultaat.
Verwachte rente verrassend hoog
De vrije kasstroom van EUR 1,2 miljard in het tweede kwartaal was in lijn met vorig jaar, vooral dankzij de seizoensgebonden verbetering van het werkkapitaal als gevolg van vooruitbetalingen van klanten voor zomerboekingen. De nieuwe nettoschuld van EUR 2,4 miljard na kapitaalverhoging is hoger dan onze eerdere aanname na de transactie. De daaruit voortvloeiende netto rentegraad van EUR 410 miljoen tot EUR 430 miljoen wordt nu aan de lage kant verwacht, maar wij hadden een groter positief effect van de kapitaalverhoging verwacht en passen onze renteschattingen naar boven aan.
Boekingen zomer goed
De boekingen voor zomer 23 (tot 30 april) stijgen met een bemoedigende 13% j.o.j. en dichten de kloof met 2019: tot 5 februari lag dit nog 11% achter en het huidige cijfer is -4%. Het momentum is de afgelopen 6 weken echter enigszins vertraagd, met een daling van 1% ten opzichte van S21. Dit zou het gevolg kunnen zijn van boekingen die van april naar januari tot maart zijn vervroegd, en misschien ook van hogere prijzen (+8% j-o-j, +26% vs. 2019) en een laag consumentenvertrouwen.
Herhaling koopaanbeveling
Nu het stof is neergedaald na een minder dan ideale kapitaalverhoging, komen de operationele prestaties weer in beeld. Het tweede kwartaal was in lijn. Bij hogere renteschattingen passen we het koersdoel aan naar EUR 16,00 (oud: EUR 18,00). KOPEN.
Grafiek
Aandeleninformatie
Bedrijf: TUI AG
Beurs: XETRA
Ticker: TUI1
ISIN: DE000TUAG000
Vorige update (10 april): Aandelen TUI zijn een sterk afgeprijsde last minute aanbieding
Sinds het begin van de handel in TUI inschrijvingsrechten hebben de aandelen en de rechten in een alarmerend tempo aan waarde ingeboet. Sinds onze laatste update op 28 maart, de eerste dag van de handel in rechten in Duitsland, is de gecombineerde waarde gekelderd en heeft zij bijna 50% van haar waarde verloren. Eerlijk gezegd zijn wij verrast door de brutaliteit van deze correctie, die door geen enkel fundament lijkt te worden ondersteund.
Kleine beleggers in paniek?
De sleutel tot het begrijpen van de recente ontwikkeling is waarschijnlijk het relatief grote aandeel van de particuliere beleggers. In februari 2023 hadden zij 39,8% van het aandelenkapitaal in handen. Rekening houdend met het feit dat Mordashov is gesanctioneerd en geen rechten heeft gekregen, hebben retailinvesteerders c. 57,6% van de inschrijvingsrechten ontvangen of zouden zij meer dan 1 miljard euro aan kapitaal moeten verschaffen als zij hun rechten volledig zouden uitoefenen. Dit betekent dat een belegger die vóór het aanbod 100 euro van zijn portefeuille in TUI-aandelen investeerde, bijna hetzelfde bedrag (ongeveer 94,15 euro) zou moeten inbrengen om zijn rechten volledig uit te oefenen. Voor veel beleggers, met name uit de retailsector, kan dit boven hun stand zijn geweest of zou dit hebben geleid tot een onevenredige weging van TUI in de portefeuille, waardoor de verkoop van de claims als enige optie overbleef. De daaruit voortvloeiende neerwaartse druk op de prijs van de rechten trekt ook de aandelenkoers omlaag, aangezien deze door arbitragemogelijkheden met elkaar verbonden zijn. Dalende koersen zullen de zenuwen van andere aandeelhouders niet kalmeren, die zich nog sneller naar de uitgang kunnen haasten – een vicieuze cirkel.
Diepe fundamentele waarde
Blijft natuurlijk de vraag waarom er momenteel geen kopers zijn. Duitse banken verkopen automatisch inschrijvingsrechten in de markt als er aan het eind van de handelsperiode (12 april) geen instructie in tegengestelde zin is, dus er zou gespeculeerd kunnen worden dat dit een nog betere instapmogelijkheid biedt. Een andere mogelijkheid is dat beleggers wachten op een eventuele rump placement (18 april). Hoe dan ook, de kapitaalverhoging is volledig onderschreven door de syndicaatsbanken en dus gegarandeerd een succes, en de huidige prijzen lijken een enorme kans om in diepe waarde te kopen. Onze ramingen, die in lijn zijn met de consensus in 23E en onder de consensus liggen in de volgende jaren, wijzen op een EV/EBITDA van ongeveer 3x in 23E en 2x in 25E. Wij adviseren KOPEN met een koersdoel van EUR 18,00.
Over de auteur
Deze analyse wordt je aangeboden door AlsterResearch. AlsterResearch is een Duits bedrijf en doet professioneel aandelenonderzoek naar (vooral) Duitse aandelen voor institutionele beleggers conform MIFID II richtlijnen. Je kunt je inschrijven op de ResearchHub door hier te klikken.