ProSiebenSat.1 is een innovatieve digitale groep en de thuisbasis van populaire entertainment- en digitale consumentenmerken. De strategische focus van de groep ligt op een gediversifieerde bedrijfsportfolio met drie sterke segmenten die elkaar aanvullen: Entertainment, Dating & Video, en Commerce & Ventures. De ambitie van ProSiebenSat.1 is om de inkomsten op middellange tot lange termijn met gemiddeld 4 tot 5% per jaar te verhogen. Het bedrijf maakt consequent gebruik van de synergieën tussen de drie bedrijfsonderdelen, wat een positief effect heeft op de totale inkomsten en winstprestaties. Het bedrijf heeft een slimme manier gevonden om bereik en mediakracht te combineren om de waarde van zijn venture-activiteiten te verhogen. ProSiebenSat.1 versterkt merken, maakt ze bekend en creëert gestaag waarde voor investeerders.
Strategie-update zonder groot nieuws
Gisteren deed ProSiebenSat.1 Media (PSM) in een strategie-update verslag van de laatste ontwikkelingen en gebeurtenissen binnen de groep. CEO Bert Habets kondigde echter geen grote veranderingen in de strategie aan, maar eerder een evolutie dan een revolutie. Beleggers en analisten moesten even goed kijken om te zien wat de grote update was, maar die was er niet.
Gediversifieerde en leidende positie
PSM blijft een van de belangrijkste mediabedrijven in Duitsland en Europa. Met meer dan 60 miljoen kijkers per maand op zijn lineaire kanalen en een snel groeiend online gebruikersbestand van momenteel 12 miljoen gebruikers per maand, groeit zijn digitale aanbod in omvang en belang. Dit is alleen mogelijk omdat het bedrijf zich verder heeft gediversifieerd op het gebied van inhoud, kanalen en gebruikers, alsmede online en offline – met uiteraard een toenemende focus op digitale activiteiten.
Onze mening
Wij blijven voorzichtig omdat de reclamemarkt in 2023 waarschijnlijk zal blijven krimpen. De dreiging van een economische vertraging blijft, waardoor de reclamebudgetten van klanten onder druk komen te staan, wat in combinatie met de kosteninflatie de operationele marges onder druk zet, en hogere rentetarieven leiden tot hogere financieringskosten. Een indicatie van de financiële impact, evenals de vooruitzichten van het bedrijf voor 2023, was daarom van groot belang voor de aanwezigen bij de strategie-update. Er werd echter geen enkel financieel cijfer meegedeeld. De enige kwantitatieve mededeling was dat het jaarverslag over 2022, inclusief de vooruitzichten, pas over 4 tot 6 weken kon worden gepubliceerd. Dit heeft te maken met regelgevingskwesties die tijdens de controle van de FY22-cijfers opdoken en betrekking hadden op de dochterondernemingen JochenSchweizer en mydays, waarbij ook de BaFin betrokken was.
Conclusie
De kernactiviteit van PSM is advertentie-ondersteunde gratis tv, die te kampen heeft met tegenwind. Bijgevolg is het bedrijf van plan zich meer te concentreren op zijn digitale aanbod, namelijk JOYN, dat twee risico’s inhoudt: 1) hoge investeringsbehoeften en 2) kannibalisatie van het bestaande aanbod, hoewel het management streeft naar secundaire monetisatie van de bestaande inhoud. Voorlopig is er geen zicht op de omzet en geen kwantitatieve informatie over kostenbesparende maatregelen. Wegens het gebrek aan transparantie en bezorgdheid herhalen wij tot HOLD. Ons DCF-gebaseerd koersdoel van EUR 10,00 wordt bevestigd.
Grafiek
Aandeleninformatie
Bedrijf: ProSiebenSat.1 Media
Ticker: PSM
Beurs: Xetra
ISIN: DE000PSM7770