Aandeel Nike

Aandeel Nike: Koopwaardig na afstraffing op kwartaalcijfers?

Nike ontwerpt, ontwikkelt en verkoopt wereldwijd sportschoenen, -kleding, -uitrusting en -accessoires voor heren, dames en kinderen. Het bedrijf bezit verschillende merken zoals: Converse, Jordans Chuck Taylor, All Star, One Star, Star Chevron, Jack Purcell and natuurlijk Nike.

Nike verkoopt haar producten aan schoenenwinkels, sportartikelenwinkels, atletische speciaalzaken, warenhuizen, skate-, tennis- en golfwinkels en andere detailhandelaren via eigen Nike-winkels, digitale platforms, onafhankelijke distributeurs, licentiehouders en vertegenwoordigers.

Nike is opgericht in 1964 en stond voorheen bekend als Blue Ribbon Sports, Inc. en veranderde haar naam in 1971 in Nike. 

Het bedrijfsmodel

Sommige bedrijven houden hun zaken meestal geheim, maar Nike is vrij gemakkelijk te analyseren. Nike wordt daarom ook vaak bestudeerd in business school case studies. Hun 10-K rapporten bevatten een schat aan informatie.

Nike is een internationaal kleding bedrijf en verkoopt kleding in 170 landen. 66% van Nike’s omzet komt van de verkoop van schoenen. Nike’s omzetverdeling ziet er als volgt uit:

  • 41% Noord-Amerika
  • 28% Europa
  • 17% China
  • 14% Azië

Nike is van plan om steeds meer via directe distributie aan klanten te verkopen d.m.v. eigen winkels of online. Inmiddels komt zo’n 41% van de omzet uit directe distributie. De overige (59%) omzet komt nog steeds via retailers zoals: Footlocker, Zalando of ASOS.

Nike schoenen kosten ongeveer 100 dollar, afhankelijk van het land. Studies hebben aangetoond dat ongeveer 28,50 dollar hiervan bestaat uit productie- en verzendkosten. Nike verkoopt de schoenen vervolgens aan de detailhandel voor ongeveer 50 dollar. Dan blijft er ongeveer 21,50 dollar aan brutowinst over, waarvan het grootste deel naar loon-, marketing- en administratiekosten gaat.

In het verleden verdiende Nike het grootste deel van haar geld met de groothandel. Dit is geen slechte business en het heeft het voordeel dat je geen huur, werknemers en voorraadbeheer hoeft te betalen. Maar het duidelijke nadeel is dat je veel geld op tafel laat liggen. Maar met de onstuitbare opkomst van e-commerce verkoopt Nike steeds meer rechtstreeks aan de consument en wordt de tussenpersoon uitgeschakeld.

Concurrentie

Wanneer men aan sportkleding, -accessoires of -uitrusting denkt, denkt men waarschijnlijk aan Nike. Met een dominante aanwezigheid in 170 landen wereldwijd heeft Nike zich gevestigd als een van de krachtigste merken voor sportkleding.

De kledingindustrie is een industrie met veel competitie. Het is vrij makkelijk om een merk te beginnen en kleding te verkopen. Directe concurrenten zijn bijvoorbeeld Under Armour, Puma, Lululemon, Asics, Reebok, Gymshark, Skechers, New Balance en Adidas. Wat Nike uniek maakt is hun sterke merknaam en dit maakt het moeilijk om tegen te concurreren. Met $22 miljard aan omzet per jaar is Adidas de grootste concurrent van Nike.

Volgens de Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 Study is Nike het 13e meest waardevolle merk ter wereld met een geschatte waarde van $109 miljard, een stijging van 31% ten opzichte van 2021 en een sprong van 4 posities omhoog. Deze dominante positie wordt onderstreept door de gigantische kloof met de naaste concurrenten in de kledingcategorie: Zara op plaats 83 ($25 miljard) en Adidas op plaats 89 ($23 miljard).

Volgens Nielsen Sports is merksponsoring, vooral bij sportevenementen, een van de beste reclamekanalen. Het enige kanaal dat meer vertrouwen geniet, zijn rechtstreekse aanbevelingen van familie of vrienden. Nike is een van de grootste spelers in dit segment, met meer dan 650 sponsorschappen in meer dan 140 verschillende competities en verenigingen.

Management

JOHN J. DONAHOE II

  • Bezit grofweg $100 miljoen aandelen Nike.
  • Sinds 2020 CEO. Eerder CEO van EBay.
  • Voorzitter van PayPal.

PHIL KNIGHT

  • Oprichter. Sinds 2016 niet meer betrokken bij Nike.
  • Zijn zoon zit nog wel in de boards of directors.
  • Bezit $17 miljard Nike-aandelen

MARK PARKER

  • Chairman en (oud) CEO (2006-2020)
  • Bezit $400 miljoen Nike-aandelen

Statistieken

  • 43% van NIKE’s leidende posities worden bekleed door vrouwen.
  • 78% van Nike’s hernieuwbare energie wordt opgewekt in eigen of beheerde faciliteiten, tegenover 48% in boekjaar 2020.
  • $98 miljoen heeft Nike geïnvesteerd in het fiscale jaar 2021 om een positieve impact te hebben op gemeenschappen over de hele wereld.

Waardering

Op het moment van schrijven heeft Nike ongeveer een week geleden de kwartaalfcijfers gepubliceerd. De kwartaalcijfers vielen de investeerders tegen, omdat Nike aangaf teveel producten in voorraad te hebben. Wat gebeurt er als je veel producten over hebt? Dan gooi je al jouw producten met kortingen in de verkoop. Dit betekent lagere winstmarges en dit betekent minder winst. Iets wat beleggers natuurlijk niet leuk vinden. De daling van bijna -12% is voor nieuwe beleggers toch aantrekkelijk, dus laten we eens kijken naar de waardering.

Ondanks de daling van bijna 50% YTD (Year-to-Date) is Nike qua ratio’s nog steeds prijzig op het eerste oog. Over de afgelopen 50 jaar is de gemiddelde P/E en P/FCF zo rond de 15. Dus een P/E en P/FCF van 22.4 en 30 respectievelijk is vrij hoog. Maar misschien is dit wel gerechtvaardigd door de enorm sterke merknaam die ze hebben.

Hieronder kun je de door Alphastocks berekende fair-value vinden. Deze waardering is gebaseerd op onderstaande voorspellingen. Dit is op geen enkele manier financieel advies! Je bent verantwoordelijk voor je eigen handelen.

 

 

Grafiek NKE

Aandeleninformatie Nike

Bedrijf: Nike
Ticker: NKE
Beurs: New York Stock Exchange
ISIN: US6541061031

Dit artikel is geschreven door AlphaStocks. Wil je jouw beleggingen en spreiding (crypto, aandelen en edelmetalen) beter kunnen tracken? Neem dan een kijkje op AlphaStocks.nl Naast het feit dat je jouw investeringen gratis kunt tracken, lees je er ook uitgebreide aandelen analyses en diverse blogs!

Laat een reactie achter

Deel dit artikel

Iedere maand een gratis overzicht van nieuwe analyses in je mailbox?

Ontvang gratis professionele analyses van aandelen

Meld je gratis aan en ontvang gratis analyses + toegang tot het forum en meer!