aandeel netflix

Aandeel Netflix: Een dump uit blinde paniek of een terechte?

Korte samenvatting:

  • Beleggers verkopen massaal het aandeel Netflix in blinde paniek
  • Eerste daling van Netflix-abonnees in jaren
  • Zonder wegtrekken uit Rusland een stijging van 200.000 abonnees

Waarom is het aandeel Netflix gedaald?

Het aandeel Netflix verloor vorige week woensdag in één sessie meer dan een derde van zijn marktwaarde toen het meldde dat het voor het eerst in 10 jaar abonnees heeft verloren in het afgelopen kwartaal. Het lijkt erop dat veel beleggers de aandelen in massale paniek hebben gedumpt, aangezien Netflix eerder een vertraging van de abonneegroei had verwacht en geen daling.

Om olie op het vuur te gooien kwam ook het nieuws naar buiten dat Bill Ackman, een bekende hedgefondsmanager, ook zijn Netflix aandelen had verkocht. Door zijn grote belang in Netflix met verlies te dumpen en te zeggen dat het fonds schatte dat het meer dan $400 miljoen had verloren op de transactie schrok de markt nog meer. Dit zei Ackman in zijn brief aan aandeelhouders;

“Hoewel het Netflix fundamenteel eenvoudig te begrijpen is, hebben we in het licht van de recente gebeurtenissen het vertrouwen verloren in ons vermogen om de toekomstvooruitzichten van het bedrijf met voldoende zekerheid te voorspellen”.

Is het aandeel Netflix duur?

Met een koers-winstverhouding van 20 is het aandeel niet erg duur gezien hun historische groei. Hoewel de groei kan vertragen ten opzichte van de 30% EBITDA-groei van de afgelopen 10 jaar, denk ik niet dat het aandeel van de ene dag op de andere naar nulgroei zal gaan. Een groei van zelfs 10% in de toekomst zou het aandeel vandaag stevig in waardegebied brengen. Ik denk dat Netflix dat gemakkelijk zou moeten kunnen bereiken, want nadat voedsel, onderdak en kleding zijn bevredigd, willen mensen entertainment, en streaming is een zeer betaalbare entertainmentvorm.

Als we dieper in de cijfers duiken zien we dat Netflix eigenlijk een stijging van 200.000 Netflix-abonnees had, als je de terugtrekking uit Rusland niet meeneemt in de berekening.

Al met al is er veel te verwerken na het eerste Netflix rapport van 2022. Groeiende competitie, stijgende inflatie, lagere marges, postieve vrije kasstroom, daling in de abonnees en nog veel meer. Al deze informatie moet door belegger verwerkt worden en dit vergt tijd. Als je Netflix een mooi bedrijf vindt, kan dit een goed moment zijn om een goed te kijken naar de waardering, het management en de fundamentals. Wie weet is Netflix wel in waardegebied belandt?…

Wat doet Netflix precies?

Korte samenvatting aandeel Netflix:

  • Opgericht in 1998 als DVD verkoop en verhuur per post
  • Netflix introduceerde in 2007 online streaming a.d.h.v. abonnementen
  • Netflix verhuurt nog steeds DVD’s per post in de Verenigde Staten

De streamingdienst is in vrij korte tijd onderdeel geworden van onze vrijetijdsbesteding, maar wat maakt Netflix nou zo uniek? Hoe verdient Netflix z’n geld en wat maakt Netflix zo’n succes? Let’s find out!

Met 222 miljoen abonnees van over de hele wereld is Netflix in de loop der jaren enorm gegroeid. Netflix is de qua abonnees de grootste streamingdienst ter wereld met betaalde lidmaatschappen in meer dan 190 landen. Het platform biedt niet alleen tv-series, maar ook films, documentaires en speelfilms en games in verschillende genres en talen.

Wie zijn de oprichters van Netflix?

In 1997 hebben Reed Hastings en Marc Randolph Netflix opgericht, beginnend als DVD verkoop en verhuur per post, maar na een jaar richtten ze zich op online DVD verhuur service. In 2007 introduceerde Netflix online streaming media, maar behielden ook hun dvd-verhuurdienst. In 2010 begonnen Hastings en Randolph de online streaming internationaal uit te breiden.

Het biedt ook (nog steeds) DVD’s-per-mail lidmaatschapsdiensten aan in de Verenigde Staten. In een tijdperk waarin veel mensen met Macbooks en Chromebooks niet eens stations hebben om dvd’s af te spelen, is dat een goede herinnering dat de dvd-mailservice van Netflix nog steeds bestaat. Leuk weetje; ze hebben vrij recent hun 5 miljardste dvd op de post gedaan.

Maar de dvd-service is misschien niet zo dood als je zou denken. Netflix’s dvd-kant, nu bekend als DVD.com: A Netflix Company, blijft elke week meer dan een miljoen dvd’s verzenden. Die schijfverzendingen waren goed voor $46 miljoen winst in het tweede kwartaal van 2019.

Hoe ziet het bedrijfsmodel van Netflix eruit? 

Korte samenvatting:

  • Netflix’s bedrijfsmodel is gebaseerd op abonnementen
  • Winstgevend, maar negatieve vrije kasstroom door grote investeringen
  • Netflix heeft een sterk netwerk effect

Het bedrijfsmodel van Netflix is een op abonnementen gebaseerd model. Je kunt kiezen voor een basic-, standaard- of premiumabonnement. Het goedkoopste abonnement in Nederland begint vanaf €7,99 per maand en het duurste abonnement is op dit moment €15,99 per maand. De prijs van deze plannen varieert van land tot land. Netflix speelt in op wat voor de gemiddelde burger in ieder land betaalbaar is. Het is dan ook niet vreemd dat Netflix in rijkere (Westerse) landen een winstmarge van wel 10-20% kan behalen, terwijl het behoorlijk wat geld kan verliezen in landen als India. De marges zijn hier op dit moment simpelweg te laag.

Het voordeel van abonnementen is dat de inkomsten van een bedrijf terugkomend zijn en betrouwbaarder zijn. Je kunt aan de hand van het aantal abonnees vrij makkelijk een inschatting maken van de verwachte omzet.

Is Netflix winstgevend?

Het bedrijfsmodel van Netflix is winstgevend, maar heeft een negatieve cashflow wegens het geld dat vooraf wordt betaald voor het in licentie geven van inhoud en voor de productie van originele inhoud door Netflix. Het bedrijf investeert flink in hun eigen content en investeert bijna al hun cashflow terug in het bedrijf voor nieuwe content en licenties.

Het bedrijfsmodel hangt volledig af van de doelgroep van het bedrijf. Hoe meer leden er in het bedrijf aanwezig zijn, hoe meer content het bedrijf kan maken. Dat is één van de redenen dat ik denk dat Netflix een sterk netwerkeffect heeft. Het netwerkeffect is een verschijnsel waarbij een groter aantal mensen of deelnemers de waarde van een goed of dienst verhoogt. Het internet of YouTube is een goed voorbeeld van het netwerkeffect.

Hoe komt Netflix aan nieuwe content?

Netflix bouwt ook allianties op met filmproducenten, schrijvers, filmmakers en animatoren om inhoud te ontvangen en legaal uit te zenden. Het heeft ook partnerschappen met internetproviders en dit alles helpt het om geld te verdienen. Bovendien verdient Netflix geld via licenties voor inhoud die eigendom zijn van Netflix, productplaatsing, dvd-verhuur, enz.

Netflix heeft kantoren in Canada, India, Brazilië, Frankrijk, Nederland, Zuid-Korea, Japan en het Verenigd Koninkrijk. Het is ook lid van de Motion Picture Association (MPA) die inhoud produceert en distribueert uit landen over de hele wereld.

Hoe ziet de kostenstructuur van Netflix eruit?

Een bedrijf als Netflix runnen gaat gepaard met flinke investeringen en uitgaven. Hieronder een kort overzicht van de belangrijkste uitgavenposten:

  • Kosten voor de aankoop van rechten (tv-programma’s en films)
  • Onderhoudskosten van het abonnement
  • Kosten voor het produceren van films en series
  • Deals met Internet Service Providers (ISP) zoals Comcast om Netflix data te streamen op hoge snelheid
  • Kosten voor het verstrekken van gepersonaliseerde aanbevelingen, onderzoek en ontwikkeling (R&D) en kunstmatige intelligentie (AI)
  • Infrastructuurkosten (datacenters) voor het streamen van inhoud
  • Verdeling van werknemers salarissen (klantendienst, ingenieurs, enz.)
  • Dvd’s en verzendingskosten in verband met post, enz.

Wie zijn concurrenten van Netflix?

  • HBO Max is het streamingplatform van HBO dat sinds 2020 actief is. Naast zijn originelen biedt HBO Max ook inhoud van derden aan, van producenten zoals DC Universe en Adult Swim.
  • Disney Plus begon in 2019 als een streamingplatform voor content die eigendom is van The Walt Disney Company. Tot op heden heeft het platform meer dan 100 miljoen abonnees.
  • Peacock is een streamingplatform dat eigendom is van NBC Universal. Het is onlangs gelanceerd en heeft meer dan 50 miljoen geregistreerde gebruikers.
  • Hulu werd in 2007 gelanceerd en was een van de eerste streamingplatforms. Het begon onafhankelijk, maar is nu eigendom van de Walt Disney Company.
  • Amazon Prime Video is een streamingplatform dat eigendom is van Amazon. Hoewel Amazon Prime Video het populairst is in de VS, heeft het ook wereldwijd een opmerkelijke impact.
  • Apple TV+ is een streamingdienst met Apple Originals. Elke maand komen er nieuwe Apple Originals bij. De dienst bestaat – net als Netflix – uit een mix van films, series en documentaires, die je op je iPhone, iPad, Mac, Apple TV en AirPlay-ondersteunde tv kunt kijken.
  • Ondertussen heeft ook YouTube vrij geruisloos een eigen streamingsdienst geopend, die tot nu toe alleen over films beschikt. Hoewel Youtube Movies nog vrij onbekend is, zijn er sinds 2011 al meer dan 6.000 filmtitels beschikbaar. Dus ook YouTube gaat de strijd aan met de streamingsdiensten.

En om eerlijk te zijn… dit zijn lang niet alle concurrenten. Uiteindelijk gaat het er in de entertainmentindustrie om het vasthouden van kijkers en abonnees. De kijkuren levert geld op en het vasthouden van abonnees betekent dat je vaste inkomsten hebt die je weer kunt herinvesteren. 

Ook TikTok, Instagram, Facebook, Videoland, Sony, Nintendo, Showtime, ESPN, enz kunnen worden gezien als concurrenten. Ook deze platformen/bedrijven vechten voor de kijk- en speeluren van de consument.

Hoe zien de statistieken van Netflix eruit?

Korte samenvatting:

  • Verenigde Staten blijft belangrijkste markt voor Netflix
  • Meerderheid van Netflix-kijkers behoudt abonnement naar prijsstijging
  • Netflix-kijktijd stijgt ieder jaar gestaag

Hoewel de populariteit van het bedrijf over de hele wereld sterk toeneemt, blijven de Verenigde Staten de belangrijkste markt. In 2021 overschreed het aantal betaalde Netflix-abonnees in de VS en Canada de 74 miljoen, en bijna twee op de drie in de VS gevestigde volwassenen hadden een huidig Netflix-abonnement.

In 2020 rapporteerde Netflix een omzet van meer dan $11,45 miljard in Noord-Amerika, tegenover ongeveer $10 miljard in het jaar daarvoor. De inkomsten die in de Verenigde Staten en Canada werden gegenereerd, waren meer dan drie keer zo hoog als het bedrag dat uit Latijns-Amerika werd binnengebracht.

Hoeveel minuten wordt er gemiddeld gekeken naar Netflix?

Netflix-abonnees zijn over het algemeen loyale kijkers , waarbij de meerderheid meldt dat ze Netflix zouden houden, zelfs als de maandelijkse abonnementsprijs zou stijgen. En abonnees verklaarden ook dat ze de service met advertenties zouden blijven gebruiken. Met een schat aan inhoud in verschillende genres en een gevarieerde catalogus van tv-programma’s, films en documentaires, spreekt Netflix een breed publiek aan en maakt het voortdurend indruk op z’n gebruikers met zijn vaak binge-waardige originele inhoud.

Netflix overtrof YouTube als de meest bekeken dienst in 2018, met een gemiddelde kijktijd van iets meer dan 23 minuten per dag. In 2019 besteedden de gebruikers van het platform gemiddeld twee uur per dag aan het kijken naar Netflix.

Hoe ziet het management van Netflix eruit?

Korte samenvatting:

  • Een founder-led bedrijf met ervaren management
  • Unieke werkomgeving aan de hand van drie regels
  • Een bedrijf of team moet net zo werken als een prof sportteam

Reed Hastings is mede-CEO en mede-oprichter van Netflix sinds 1997. Reed is een actieve onderwijs filantroop en zat van 2000 tot 2004 in de onderwijsraad van de staat Californië. Reed behaalde in 1983 een BA aan het Bowdoin College en in 1988 een MSCS in kunstmatige intelligentie aan de Stanford University.

Ted Sarandos is co-CEO en Chief Content Officer bij Netflix, en houdt toezicht op de teams die verantwoordelijk zijn voor de acquisitie, creatie en marketing van alle Netflix-content, waaronder originele series uit de hele wereld zoals Stranger Things, Dark (Duitsland) La Casa De Papel (Spanje).

Jay Hoag is sinds 1999 één van de directeuren van Netflix. De heer Hoag is lid van de raad van bestuur van Zillow Group, Inc., TripAdvisor en Peloton. Voorheen was dhr. Hoag lid van de raad van bestuur van talrijke andere publieke en private ondernemingen. De heer Hoag behaalde een M.B.A. aan de Universiteit van Michigan en een B.A. aan de Northwestern Universiteit.

Waarom is Netflix zo succesvol?

Het succes van Netflix is onder meer te danken aan haar niet alledaagse managementprincipes. Oorspronkelijk was het Hastings voornaamste doel om een flexibele en innovatieve organisatie te bouwen. Hastings houdt niet van een traditionele werkomgeving. Zijn uitgangspunt is dat je een baan hebt voor de periode waarin iemand de beste persoon is voor een functie en die functie de beste positie is voor die medewerker. Zodra iemand niet meer excelleert, is het moment aangebroken om die plek door te geven aan iemand die beter geschikt is. Zoals in een professioneel sportteam.

De Netflix aanpak is gestoeld op drie regels: 

  1. handel altijd in het belang van het bedrijf;
  2. doe nooit iets wat het moeilijker maakt voor anderen om hun doelen te bereiken;
  3. doe alles wat je kunt om je eigen doelen te bereiken.

Het werknemersbestand van Netflix bestaat uit zeer getalenteerde mensen met verschillende achtergronden en perspectieven die buitengewoon creatief zijn, die veel en belangrijk werk verrichten en effectief samenwerken. Talent en intensiteit is een belangrijk principe waar Hastings heilig in gelooft. 

Korte samenvatting:

  • Aandelen koers staat onder druk door marges en concurrentie
  • Netflix staat open voor nieuwe inkomstenbronnen, zoals games of ads
  • Een toch wat prijzige waardering voor een sterk en innovatief bedrijf

Is het aandeel Netflix koopwaardig?

De aandelenkoers van Netflix, Inc. is sinds medio november sterk gedaald. Macro-economische veranderingen, onzekerheid en angst zetten neerwaartse druk op Netflix’s aandelenprijs. Het aandeel is op moment van schrijven al met zo’n 37% gedaald sinds begin dit jaar.

Ondertussen kan het bedrijf nog steeds bouwen op indrukwekkende fundamentele gegevens, ondanks de opkomst van vele concurrenten. De omzetgroei is vertraagd, maar de marges zijn verder toegenomen. Het bedrijf kan meer markten penetreren, vooral in de regio Azië en dan met name India. Het kan terugvechten gezien hun innovatieve bedrijfs- en investeringsmodel. Loyale kijkers en een goede reputatie zullen Netflix helpen om hun sterke marktpositie te behouden.

Het was een verrassing voor veel beleggers om Netflix’s recente standpunt over advertenties te horen. Netflix heeft het plaatsen van advertenties in zijn kernmarkt lang vermeden, maar op de investeerders conferentie zei CFO Spencer Neumann: “zeg nooit nooit.” Men kan ervan uitgaan dat Netflix het binnenkort zal overwegen. Netflix’s dominantie en populariteit geven het het recht om de wereld van advertenties te betreden. Het kan proberen tier-abonnementen te maken met bijbehorende prijzen en advertentie frequenties. Dit kan zorgen voor meer kijkers en een extra inkomstenbron.

Veel concurrentie

De opkomst van veel concurrenten maakt het moeilijk voor het bedrijf om zijn marktaandeel te behouden. De inkomstengroei is de laatste jaren vertraagd. Toch is de expansie van het bedrijf onverstoord gebleken, aangezien de marges zijn blijven stijgen.

Netflix heeft meerdere sterke originele franchises opgebouwd zoals Stranger Things, Squid Game, Bridgerton en nog veel meer. Ze hebben onlangs “Night school studio” overgenomen, wat een game studio is. Dit wordt gedaan omdat Netflix de gaming industrie aan het betreden is.

De huidige co-CEO Reed Hastings richtte het bedrijf op in 1997 en is erin geslaagd om de Netflix van vandaag te creëren. Ik heb naar de earnings calls geluisterd en ben tot de conclusie gekomen dat het management van Netflix een management is dat men kan vertrouwen.

Als Netflix in de toekomst besluit dat het zinvol is om ook sportrechten te kopen, hebben ze een voordeel door schaalgrootte. De prijs van het kopen van nieuwe inhoud per lid is lager voor Netflix in vergelijking met de concurrentie omdat Netflix groter is.

Disclaimer: Auteur heeft een long-positie in Netflix op het moment van schrijven

Aandeleninformatie

Bedrijf: Netflix
Ticker: NFLX
Beurs: NASDAQ 
ISIN: US64110L1061 

Dit artikel is geschreven door AlphaStocks vanuit een samenwerking met BeyondStocks. Wil je jouw beleggingen en spreiding (crypto, aandelen en edelmetalen) beter kunnen tracken? Neem dan een kijkje op AlphaStocks.nl Naast het feit dat je jouw investeringen gratis kunt tracken, lees je er ook uitgebreide aandelen analyses en diverse blogs!

Laat een reactie achter

Deel dit artikel

Iedere maand een gratis overzicht van nieuwe analyses in je mailbox?

Ontvang gratis professionele analyses van aandelen

Meld je gratis aan en ontvang gratis analyses + toegang tot het forum en meer!