Aandeel Hugo Boss

Aandeel Hugo Boss: Sterke cijfers voor het tweede kwartaal

Hugo Boss heeft voorlopige cijfers bekendgemaakt voor het tweede kwartaal van 2012, met een sterke groei van de omzet. De opbrengsten bedroegen EUR 878 miljoen, een stijging van 40% j-o-j. Gecorrigeerd voor wisselkoersen steeg de omzet met 34% j-o-j, het sterkste tweede kwartaal in de geschiedenis van de onderneming. In vergelijking met de cijfers van vóór de pandemie (Q2 2019: 629 miljoen euro) heeft Hugo Boss inderdaad sterke resultaten geboekt.

Sterke vraag vanuit Europa en de Amerika’s

Een versnelling ten opzichte van het eerste kwartaal werd aangedreven door een bijzonder sterke vraag in Europa en Noord- en Zuid-Amerika. In Europa stegen de verkopen met 41% j.o,j. in lokale valuta, terwijl Noord- en Zuid-Amerika een voor valuta gecorrigeerde omzetgroei van 45% j.o.j. kenden. In Azië/Pacific stagneerde de verkoop, voornamelijk door een daling in China als gevolg van COVID-19-gerelateerde tijdelijke sluitingen van winkels gedurende een groot deel van het tweede kwartaal.

Onderaan de streep genereerde Hugo Boss een EBIT van 100 miljoen euro tegenover 42 miljoen euro een jaar geleden, dankzij de goede omzetontwikkeling en de verbetering van de brutomarge. In vergelijking met het niveau van voor de pandemie steeg de EBIT met 25% (Q2 2019: 80 miljoen euro).

Goede vooruitzichten

Als gevolg van de goede prestaties in het eerste halfjaar heeft het bedrijf zijn vooruitzichten voor FY22 verhoogd. Voor het volledige jaar wordt nu een omzetgroei verwacht tussen +20% en +25%, wat zich vertaalt in een bandbreedte tussen 3,3 miljard euro en 3,5 miljard euro (oud: +10% tot +15%, 3,1 miljard euro-EUR 3,2 miljard euro). Verwacht wordt dat de EBIT voor FY22 tussen +25% en +35% zal stijgen tot een niveau tussen 285 miljoen en 310 miljoen euro (oud: +10% tot +25%, 250 miljoen-EUR 285 miljoen).

Koopaanbeveling en koersdoelverhoging

Hugo Boss verraste met een sterke omzetontwikkeling. Terwijl een read-across van Nike wees op een zwakkere vraag in Noord- en Zuid-Amerika, presteerde Hugo Boss daar bijzonder goed. Dit hielp om de daling in China te overcompenseren. Ondanks enkele onzekerheden op korte termijn verhoogde de onderneming haar vooruitzichten. Na bijstelling van onze ramingen komen wij uit op een nieuwe PT van EUR 65,00 (oud: EUR 60,00), ondersteund door ons DCF-model, en wij herhalen onze koopaanbeveling.

Wat doet Hugo Boss?

Hugo Boss is een in Duitsland gevestigde ontwikkelaar en verkoper van heren- (90% van de inkomsten in 2020) en dameskleding (10%) en accessoires voor de internationale modemarkt. De producten omvatten kleding, avondkleding en sportkleding, schoenen en lederen accessoires, gelicentieerde parfums, brillen, horloges, kindermode, woningtextiel en schrijfwaren.

De collecties van het bedrijf worden in 127 landen verkocht. Hugo Boss is in grote lijnen actief via twee merken, Boss (85% van de inkomsten in 2020) en Hugo (15%).

 

Swot-analyse
Sterktes 

  • Goed gepositioneerd op internationale markten
  • Hoge herkenbaarheid van het merk
  • Verbetering van de eigen detailhandel
  • Hoog aandeel van de omzet gegenereerd door ‘evergreen’ producten
  • Duidelijke focus op herenmode

Zwakke punten

  • De wisselkoersen hebben een aanzienlijke invloed op de omzet en het resultaat
  • Een aanzienlijk deel van de omzet wordt behaald met het merk BOSS
  • Kon geen voet aan de grond krijgen in de veruit grotere markt van de damesmode
  • Lage afhankelijkheid van modetrends en seizoensgebondenheid

Kansen 

  • Groei-impulsen van accessoires, HUGO en damesmode
  • Verbetering van de eigen online verkoop
  • Hoger verkoopaandeel buiten Europa

Bedreigingen 

  • In vergelijking met andere modebedrijven, geringe diversificatie
  • Afhankelijk van Europese markt
  • Home office kan leiden tot omzetdaling en lagere marges
  • Druk op productieketens, vooral bij aankoop in Azië

Management

 

Daniel Grieder maakt sinds juni 2021 als chief executive officer (CEO) deel uit van de raad van bestuur van Hugo Boss. Voorafgaand aan Hugo Boss was hij CEO en President van Tommy Hilfiger Global en PVH Europe, een bedrijf waar hij een lange carrière van meer dan twee decennia heeft doorgebracht.

Yves Müller trad in december 2017 toe tot de raad van bestuur als chief financial officer (CFO). Hij was eerder onder meer CFO van Tchibo GmbH en (tegelijkertijd) van haar holdingmaatschappij maxingvest ag.

Ingo Wilts werd in augustus 2016 aangesteld als chief brand officer (CBO). Zijn vorige functies bij Hugo Boss waren onder meer productmanager voor BOSS Black en senior vice president van BOSS Black, BOSS Selection, en BOSS Green. Hij heeft ook gewerkt als global creative director bij Tommy Hilfiger.

Oliver Timm is de chief sales officer (CSO) en maakt sinds januari 2021 deel uit van de raad van bestuur. Daarvoor was hij werkzaam bij Tommy Hilfiger en PVH Corp.

Aandeelhouders

Grafiek

Aandeleninformatie

Bedrijf: Hugo Boss AG
Ticker: BOSS
Beurs: Xetra 
ISIN: DE000A1PHFF7 

Deze analyse wordt je aangeboden door AlsterResearch. AlsterResearch is een Duits bedrijf en doet professioneel aandelenonderzoek naar (vooral) Duitse aandelen conform MIFID II richtlijnen. Je kunt AlsterResearch volgen op Twitter door hier te klikken en je kunt inschrijven op de ResearchHub door hier te klikken.

Laat een reactie achter

Deel dit artikel

Iedere maand een gratis overzicht van nieuwe analyses in je mailbox?

Ontvang gratis professionele analyses van aandelen

Meld je gratis aan en ontvang gratis analyses + toegang tot het forum en meer!