Aandeel Hellofresh

Aandeel Hellofresh: Sterke omzetgroei, maar marges onder druk

HelloFresh (HF) is een in Duitsland gevestigde leverancier van maaltijdoplossingen die gepersonaliseerde maaltijdpakketten en volledig bereide maaltijden levert. In de drie maanden eindigend op 31 maart 2021, had HelloFresh ongeveer 7,3 miljoen actieve klanten in 14 landen verspreid over 3 continenten.

Het bedrijf biedt voorgeportioneerde ingrediënten die abonnees de mogelijkheid geven om zelfgekookte maaltijden te bereiden. De gebruikers hebben de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende maaltijden en recepten. HelloFresh betrad het direct-to-consumer segment van kant-en-klaarmaaltijden door de overname van het Amerikaanse bedrijf Factor75 in december 2020. Het bedrijf is actief via de merken HelloFresh, EveryPlate, GreenChef, ChefsPlate en Factor.

HF is actief via twee geografische segmenten – (i) de VS (55% van de totale omzet van het segment in 2020) en (ii) Internationaal (45%; bestaande uit activiteiten in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Duitsland, Oostenrijk, Canada, Zwitserland, Zweden en Denemarken).

Grafiek HelloFresh

SWOT-analyse


Sterke punten

  • Wereldwijde leider en sterke marktpositie
  • Zelfontwikkeld CRM en sterk technisch team
  • Goed beheer van CAC (Customer Acquisition Costs) en CLV (Customer lifetime value) door gebruik te maken van datamogelijkheden
  • Hoge voorspelbaarheid van inkomsten als gevolg van een op abonnementen gebaseerde business

Zwakke punten

  • Lage klantenbinding
  • Beperkte informatieverschaffing over sommige KPI’s en korte periode sinds de beursgang
  • Repliceerbaar bedrijfsmodel met lage toetredingsdrempels op lokaal niveau
  • Werving van klanten is de sleutel tot toekomstige groei, na COVID-19

Kansen

  • Externe groeimogelijkheden door overname van concurrenten
  • Goedkope klantenwerving dankzij COVID-19
  • Geografische bedrijfsuitbreiding op nieuwe markten
  • Vermindering van de cycliciteit van het bedrijf door de ontwikkeling van nieuwe producten en aanbiedingen

Bedreigingen

  • Consumenten kunnen vragen om kortere levertijden
  • Toenemende concurrentie van foodretailers op lokaal niveau
  • Capaciteitsbeperkingen in de VS
  • Zwakkere macro’s kunnen leiden tot minder verkopen of minder klanten

Management

Dominik Richter is sinds 2011 de oprichter en CEO van Hellofresh. Hij is verantwoordelijk voor het algemene toezicht op het bedrijf en de strategie. Voordat hij HF oprichtte, werkte hij bij Goldman Sachs.

Thomas Griesel is medeoprichter en co-CEO van HelloFresh sinds 2011, en verantwoordelijk voor het internationale segment van HelloFresh. Daarvoor werkte hij bij OC&C Strategy Consultants en startte hij een aantal eigen bedrijven.

Christian Gaertner is sinds 2015 CFO van HelloFresh. Hij leidde de beursgang van het bedrijf in 2017, evenals een aantal financieringsrondes en drie fusies en overnames. Eerder werkte hij bij Goldman Sachs en BofA Merrill Lynch, en heeft ervaring met het leiden van meer dan 50 fusies en overnames en meer dan 200 kapitaalmarkttransacties.

Edward Boyes trad in 2012 in dienst bij HelloFresh en was medeoprichter van de Britse activiteiten van de onderneming als CEO van HelloFresh UK, en later in 2016 werd hij benoemd tot CEO van HelloFresh US. Sinds januari 2020 is hij werkzaam als Chief Commercial Officer (CCO) bij HelloFresh. Daarvoor werkte hij bij Booz & Company.

Grootste aandeelhouders

Q1: Omzetgroei sterk; marges blijven onder druk

Vraag naar maaltijdpakketten neemt verder toe. De resultaten van HelloFresh over het eerste kwartaal overtroffen de marktverwachtingen, met een goede omzetgroei in zowel het Amerikaanse als het internationale segment. De groep deed het goed voor de meeste KPI’s: het aantal actieve klanten, het totaal aantal bestellingen, het totaal aantal maaltijden en de gemiddelde bestelwaarde (AOV) stegen gezond, terwijl het aantal bestellingen stabiel bleef op jaarbasis.

Deze cijfers zijn indrukwekkend, gezien de moeilijke vergelijkbare basis waarbij geprofiteerd werd van de pandemie-gedreven lockdowns. Hoewel de adj. EBITDA beter was dan de consensus en de verwachtingen van AlsterResearch, blijft de algemene rendabiliteit onder druk staan door de groei-investeringen van de groep (met inbegrip van het ophogen van de capaciteit, nieuwe merken en nieuwe markten), de inflatie van de inputkosten en de hogere brandstofkosten. Niettemin zou het lopende inkoopprogramma van maximaal 250 miljoen euro, waarvan in het eerste kwartaal voor 125 miljoen euro aandelen werden ingekocht, het beleggerssentiment moeten ondersteunen.

Toenemend ordervolume en verbeterde AOV stimuleren de inkomsten

De inkomsten stegen met een robuuste 33% j-o-j en ca. 22% k-o-k tot EUR 1,92 miljard (+26% j-o-j in constante valuta), 4% boven de marktverwachtingen. Uitgesplitst per segment groeiden de inkomsten van de Amerikaanse activiteiten met 37% j-o-j tot 1,1 miljard euro, terwijl de internationale inkomsten met 27% j-o-j stegen tot 815,3 miljoen euro.

Het aantal nieuwe klanten bleef indrukwekkend: het actieve klantenbestand van de groep steeg met 17% j-o-j tot 8,52 miljoen (tegenover 7,22 miljoen eind 2021), aangevoerd door zowel het Amerikaanse (+15% j-o-j) als het internationale (+19% j-o-j) segment. Het gemiddelde orderpercentage bleef met 4,0 per klant j-o-j stabiel en lag ruim boven het niveau van vóór de pandemie (Q1 2020: 3,5). Het totaal aantal bestellingen steeg met 18% j.o.j. tot 34,6 miljoen en de AOV steeg met een opmerkelijke 12% j.o.j. tot EUR 55,1, dankzij grotere bestellingen en selectieve prijsverhogingen. Het totaal aantal door de groep geleverde maaltijden steeg in het eerste kwartaal met 20% j.o.j. tot 287,3 miljoen.

De winstgevendheid blijft onder druk staan

De contributiemarge daalde in het eerste kwartaal met 3,0 procentpunt j.o.j. tot 25,2%, onder invloed van de inflatie van de ingrediëntenprijzen, investeringen in capaciteitsuitbreidingen en het opvoeren van nieuwe merken, loonstijgingen (doorgevoerd in het tweede semester van 2021) en stijgende brandstofkosten. Bijgevolg daalde de AEBITDA met 38% j.o.j. tot 99,3 miljoen euro, hoewel hij ruim boven de consensusverwachting van ca. 67,9 miljoen euro uitkwam. De marge daalde met 5,8 procentpunt j-o-j tot een lauwe 5,2% (tegenover 7,4% in het vierde kwartaal van 2021), waarbij de internationale eenheid een sterkere daling kende (-7,8 procentpunt j-o-j tot 5,5%) dan de VS (-4,0 procentpunt j-o-j tot 7,5%).

Gezonde kaspositie, maar enorme kapitaaluitgaven verwacht in 2022

In het eerste kwartaal genereerde HelloFresh 198,2 miljoen euro aan kasmiddelen uit bedrijfsactiviteiten dankzij een positieve EBITDA en lagere investeringen in werkkapitaal. Het bedrijf genereerde een FCF van 120,7 miljoen euro (-30% j-o-j) en sloot het kwartaal af met een gezonde kaspositie van 795,7 miljoen euro. Eerder had HelloFresh aangegeven de investeringen in 2022 fors te verhogen tot EUR 450-500 miljoen, waarbij Q2/Q3 een relatief groter deel van de uitgaven voor zijn rekening nam.

Conclusie

De omzetgroei van HelloFresh in het eerste kwartaal werd wederom ondersteunt door een toename van het actieve klantenbestand, de ordervolumes en de orderwaarde. Dit werd enigszins getemperd door een zwakkere winstgevendheid. Toch blijft het bedrijf investeren in zijn fulfilmentinfrastructuur/technologieplatform en in capaciteitsuitbreiding, wat stilaan tot kostenbesparingen zou moeten leiden. Zo verwacht de onderneming voor 2022 nog steeds een omzetgroei van 20-26% bij constante valuta en een AEBITDA van EUR 500-580m. Wij handhaven onze Koopaanbeveling voor het aandeel, met licht aangepaste ramingen en een koersdoel van EUR 58,00 (Vorige: EUR 60,00).

Aandeleninformatie

Bedrijf: Hellofresh SE
Ticker: HFG
Beurs: Xetra 
Koers: 34,97 euro
Koersdoel: 58,00 euro
ISIN: DE000A161408 

Forum: Wat vinden andere beleggers van het aandeel Hellofresh?

Maak een gratis account aan en discussieer of praat mee met andere beleggers over het aandeel Bayer en andere aandelen. Naast toegang tot het forum ontvang je hiermee gratis toegang tot alle overige onderdelen van DeKoersen.

Klik hier om een gratis account aan te maken  

 

Deze analyse wordt je aangeboden door AlsterResearch. AlsterResearch is een Duits bedrijf en doet professioneel aandelenonderzoek naar (vooral) Duitse aandelen conform MIFID II richtlijnen. Je kunt AlsterResearch volgen op Twitter door hier te klikken en je kunt inschrijven op de ResearchHub door hier te klikken.

Laat een reactie achter

Deel dit artikel

Iedere maand een gratis overzicht van nieuwe analyses in je mailbox?

Ontvang gratis professionele analyses van aandelen

Meld je gratis aan en ontvang gratis analyses + toegang tot het forum en meer!