Aandeel Hellofresh

Aandeel Hellofresh: Solide eerste kwartaal, maar veel onzekerheid

De resultaten van HelloFresh (HF) voor het tweede kwartaal lagen in lijn met de voorlopige cijfers en overtroffen de consensusverwachtingen (ten tijde van de pre-release) met respectievelijk 3% en 10% op de omzet- en adj. EBITDA-lijnen. De groep deed het opnieuw goed voor alle KPI’s. HF wordt echter geconfronteerd met een steeds uitdagendere omgeving tegen de achtergrond van een verslechterend consumentenvertrouwen, toenemende macro-onzekerheid en inflatie. Daarom heeft het management op 20 juli de vooruitzichten voor 2022 verlaagd en verwacht het nu een omzetgroei van 18%-23% j.o.j. bij constante wisselkoersen [c.c.] (voorheen: 20%-26%) en een adj. EBITDA van 460 tot 530 miljoen euro (voorheen: 500 tot 580 miljoen euro).

Gezonde groei van de omzet

De omzet steeg in het tweede kwartaal met 26% j-o-j tot 1,96 miljard euro (+16% j-o-j op basis van c.c. vs. +26% in het eerste kwartaal). De omzet (j.o.j.) in de VS steeg met 38% tot 1,17 miljard euro (+22% c.o.j.), terwijl het internationale segment een stijging van 12% rapporteerde tot 791 miljoen euro (+9% c.o.j.). Deze cijfers waren indrukwekkend gezien het feit dat het basiskwartaal profiteerde van een vraag die door een pandemie werd bevorderd. Alle prestatiemaatstaven wezen opwaarts (op j.o,j.-basis) – het aantal actieve klanten steeg met 4% tot 8,0 miljoen; het aantal orders per klant bleef stabiel op 4,0; het totaal aantal orders steeg met 4%, en de gemiddelde orderwaarde vertoonde een opmerkelijke stijging van 20% (+11% in c.c.), ondersteund door selectieve prijsverhogingen.

Marketing- en algemene kosten drukken rentabiliteit

De adj. EBITDA daalde met 8% j.o.j. tot 146 miljoen euro en de marge daalde met 2,6 pp j.o.j. tot 7,5% als gevolg van hogere marketinguitgaven (adj. +43% j.o.j.) en personeels- en andere algemene kosten (adj.: +55% j.o.j.) die nu zijn teruggekeerd naar genormaliseerde niveaus (vs. COVID-19 Q2 2021). Positief is dat de groep de inflatie in ingrediënten, logistiek en directe arbeidskosten grotendeels heeft kunnen doorberekenen, waardoor de daling van de contributiemarge beperkt is gebleven tot 30 bps j.o.j. tot 25,6%.

Koersdoel en aanbeveling

Ondanks een sterk eerste halfjaar, herhaalt de groep zijn recent verlaagde vooruitzichten voor 2022. In een steeds uitdagendere omgeving en met andere bedrijven in de sector die al een vertraging van de vraag hebben gemeld, kwam de verlaging van de vooruitzichten van HF voor ons niet als een verrassing, hoewel de omvang van de verlaging teleurstellend was. Wij handhaven onze recent verlaagde ramingen en herhalen ons koersdoel van EUR 40,00, wat bij de huidige aandelenkoers nog steeds een Koopaanbeveling betekent.Kwartaalcijfers HelloFresh

Grafiek HelloFresh

Wat doet HelloFresh?

HelloFresh (HF) is een in Duitsland gevestigde leverancier van maaltijdoplossingen die gepersonaliseerde maaltijdpakketten en volledig bereide maaltijden levert. In de drie maanden eindigend op 31 maart 2021, had HelloFresh ongeveer 7,3 miljoen actieve klanten in 14 landen verspreid over 3 continenten.

Het bedrijf biedt voorgeportioneerde ingrediënten die abonnees de mogelijkheid geven om zelfgekookte maaltijden te bereiden. De gebruikers hebben de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende maaltijden en recepten. HelloFresh betrad het direct-to-consumer segment van kant-en-klaarmaaltijden door de overname van het Amerikaanse bedrijf Factor75 in december 2020. Het bedrijf is actief via de merken HelloFresh, EveryPlate, GreenChef, ChefsPlate en Factor.

HF is actief via twee geografische segmenten – (i) de VS (55% van de totale omzet van het segment in 2020) en (ii) Internationaal (45%; bestaande uit activiteiten in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Duitsland, Oostenrijk, Canada, Zwitserland, Zweden en Denemarken).

SWOT-analyse


Sterke punten

  • Wereldwijde leider en sterke marktpositie
  • Zelfontwikkeld CRM en sterk technisch team
  • Goed beheer van CAC (Customer Acquisition Costs) en CLV (Customer lifetime value) door gebruik te maken van datamogelijkheden
  • Hoge voorspelbaarheid van inkomsten als gevolg van een op abonnementen gebaseerde business

Zwakke punten

  • Lage klantenbinding
  • Beperkte informatieverschaffing over sommige KPI’s en korte periode sinds de beursgang
  • Repliceerbaar bedrijfsmodel met lage toetredingsdrempels op lokaal niveau
  • Werving van klanten is de sleutel tot toekomstige groei, na COVID-19

Kansen

  • Externe groeimogelijkheden door overname van concurrenten
  • Goedkope klantenwerving dankzij COVID-19
  • Geografische bedrijfsuitbreiding op nieuwe markten
  • Vermindering van de cycliciteit van het bedrijf door de ontwikkeling van nieuwe producten en aanbiedingen

Bedreigingen

  • Consumenten kunnen vragen om kortere levertijden
  • Toenemende concurrentie van foodretailers op lokaal niveau
  • Capaciteitsbeperkingen in de VS
  • Zwakkere macro’s kunnen leiden tot minder verkopen of minder klanten

Management

Dominik Richter is sinds 2011 de oprichter en CEO van Hellofresh. Hij is verantwoordelijk voor het algemene toezicht op het bedrijf en de strategie. Voordat hij HF oprichtte, werkte hij bij Goldman Sachs.

Thomas Griesel is medeoprichter en co-CEO van HelloFresh sinds 2011, en verantwoordelijk voor het internationale segment van HelloFresh. Daarvoor werkte hij bij OC&C Strategy Consultants en startte hij een aantal eigen bedrijven.

Christian Gaertner is sinds 2015 CFO van HelloFresh. Hij leidde de beursgang van het bedrijf in 2017, evenals een aantal financieringsrondes en drie fusies en overnames. Eerder werkte hij bij Goldman Sachs en BofA Merrill Lynch, en heeft ervaring met het leiden van meer dan 50 fusies en overnames en meer dan 200 kapitaalmarkttransacties.

Edward Boyes trad in 2012 in dienst bij HelloFresh en was medeoprichter van de Britse activiteiten van de onderneming als CEO van HelloFresh UK, en later in 2016 werd hij benoemd tot CEO van HelloFresh US. Sinds januari 2020 is hij werkzaam als Chief Commercial Officer (CCO) bij HelloFresh. Daarvoor werkte hij bij Booz & Company.

Grootste aandeelhouders

Aandeleninformatie

Bedrijf: Hellofresh SE
Ticker: HFG
Beurs: Xetra 
ISIN: DE000A161408 

Forum: Wat vinden andere beleggers van het aandeel Hellofresh?

Maak een gratis account aan en discussieer of praat mee met andere beleggers over het aandeel HelloFresh en andere aandelen. Naast toegang tot het forum ontvang je hiermee gratis toegang tot alle overige onderdelen van DeKoersen.

Klik hier om een gratis account aan te maken  

 

Deze analyse wordt je aangeboden door AlsterResearch. AlsterResearch is een Duits bedrijf en doet professioneel aandelenonderzoek naar (vooral) Duitse aandelen conform MIFID II richtlijnen. Je kunt AlsterResearch volgen op Twitter door hier te klikken en je kunt inschrijven op de ResearchHub door hier te klikken.

Laat een reactie achter

Deel dit artikel

Iedere maand een gratis overzicht van nieuwe analyses in je mailbox?

Ontvang gratis professionele analyses van aandelen

Meld je gratis aan en ontvang gratis analyses + toegang tot het forum en meer!