Fraport is een van de grootste luchthavenexploitanten ter wereld. De belangrijkste motor van inkomsten en winst voor Fraport zijn passagiersaantallen, aangezien 90% van de activiteiten gerelateerd zijn aan de luchtvaart. Meer dan de helft van de inkomsten wordt gegenereerd op de luchthaven van Frankfurt, die volledig in handen is van Fraport. Bovendien heeft Fraport een aandeel in een groeiend aantal internationale concessies.
Goede concurrentiepositie
De luchthaven van Frankfurt heeft een verzorgingsgebied van 40 miljoen mensen binnen een straal van 200 km. Hier concurreert het met een aantal kleinere Duitse luchthavens, maar geen van deze luchthavens ligt dichterbij dan 100 km. Bovendien kan geen enkele de vluchtfrequentie en de keuze aan bestemmingen van de luchthaven van Frankfurt aan. Fraport heeft dus een uitstekende concurrentiepositie met betrekking tot verkeer dat in de regio Frankfurt begint of eindigt.
Voor transferpassagiers is er aanzienlijke concurrentie van andere hub-luchthavens zoals Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle, Istanbul Atatürk, Amsterdam Schiphol en München, evenals luchthavens uit de Perzische Golf. Om concurrerend te blijven verbetert Fraport de faciliteiten en investeert het in Terminal 3 om extra capaciteit te bieden.
Structurele hobbelige groei
Het passagiersverkeer is de afgelopen decennia sterk gegroeid, met ruwweg een verdubbeling om de 15 jaar. De belangrijkste drijfveren waren de dalende luchtvaarttarieven (budgetmaatschappijen) en de groei van de wereldwijde middenklasse. Fraport heeft deelgenomen
aan deze groei op haar thuisbasis Frankfurt en vulde deze aan met externe groei door het binnenhalen van concessies voor luchthavens buiten Duitsland. Vooruitblikkend kan de structurele groei op lange termijn misschien worden afgezwakt door regelgeving en milieuoverwegingen, maar essentiële drijfveren zoals stijgende inkomens en migratie blijven intact.
Fraport heeft met succes zijn portfolio van luchthavens uitgebreid en zo zijn inkomstenstromen gediversifieerd en groeipotentieel verworven. Bovendien zou het met de upgrade en uitbreiding van faciliteiten op de luchthaven van Frankfurt in staat moeten zijn om de lucratieve retailinkomsten te verhogen wat de groei in de toekomst zal stimuleren.
Hoewel het volledige winstpotentieel van Fraport misschien niet voor 2024 of 2025 wordt hersteld, lijkt er waarde in het verschiet te liggen voor beleggers die bereid zijn een langetermijnvisie te hanteren.
Koersdoel en aanbeveling
Deze analyse wordt je aangeboden vanuit een samenwerking met Alsterresearch en vertaalt niet de mening van DeKoersen. Het bedrijf dat research doet naar voornamelijk Duitse aandelen voor institutionele beleggers conform MIFID II richtlijnen hanteert momenteel een koopadvies van 67,00 euro.
Grafiek Fraport AG
Aandeleninformatie
Bedrijf: Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide
Market Cap: 4,87 miljard
Enterprise Value: 14,8 miljard
Ticker: FRA
ISIN: DE0005773303
Beurs: Xetra