aandeel delivery hero

Aandeel Delivery Hero: Nettoverlies toegenomen, maar ook vooruitgang geboekt

Delivery Hero heeft zijn H1-verslag gepubliceerd, waaruit een groei van het bruto goederenvolume (GMV) met 23,9% tot 20,0 miljard euro blijkt. De totale inkomsten (excl. kosten van waardebonnen) stegen met 44% tot 4,2 miljard euro. DH slaagde erin de kosten van waardebonnen grotendeels op het niveau van vorig jaar te houden, wat zich vertaalde in een stijging van de totale inkomsten met 55,3% tot 3,8 miljard euro.

Sterke groei in Azië

Op segmentniveau zorgde Azië (44% van de inkomsten) voor een sterke groei van 59,9% in de eerste zes maanden, deels profiterend van de consolidatie van Woowa, dat vorig jaar werd overgenomen. MENA (Midden-Oosten en Noord-Afrika, 24% van de inkomsten van het segment) groeide met 46,9%. De kleinere segmenten van de groep, Noord- en Zuid-Amerika en Europa (elk ongeveer 8%), vertoonden een ongelijke groei, Noord- en Zuid-Amerika met een plus van 44%, terwijl Europa slechts een eencijferige groei van 9% liet optekenen. De inkomsten van de Integrated Verticals, die de quick commerce business omvatten, zijn meer dan verdubbeld tot 770,8 miljoen euro.

Vooruitgang verbeteren winstgevendheid

Het bedrijf toonde goede vooruitgang om de winstgevendheid te verbeteren door lagere marketing- en incentive-uitgaven, maar ook door de positieve impact van de invoering van service fees en AdTech-producten die zich beginnen af te tekenen. Bovendien legde de onderneming meer de nadruk op de verbetering van de rentabiliteit per eenheid van het segment Integrated Vertical. Tegen deze achtergrond steeg de brutowinst met 71,3% tot 935,8 miljoen euro, wat leidde tot een verbetering van de brutomarge met 690 basispunten tot 29,3%. De meer voorzichtige uitgaven hielpen om het operationele verlies (aangepaste EBITDA van de segmenten) te verlagen van 350,8 miljoen euro een jaar geleden tot een verlies van 323,0 miljoen euro in H1 2022. DH zag zijn nettoverlies echter toenemen van 1,0 miljard euro een jaar geleden tot maar liefst 1,5 miljard euro. Dit is vooral toe te schrijven aan niet-operationele posten, zoals reële waardeverliezen als gevolg van de herwaardering van investeringen in publieke en niet-openbare entiteiten (H1 2022: verlies van 626,8 miljoen euro tegenover een verlies van 8,7 miljoen euro in H1 2021).

Koersdoel een aanbeveling

Ondanks een uitdagend macro-economisch klimaat, dat het bedrijf ertoe aanzette om zijn FY GMV- en omzetvooruitzichten in juli te verlagen, liet DH een robuuste groei zien, met uitzondering van Europa. Het bedrijf heeft goede vooruitgang geboekt in het verbeteren van de winstgevendheid, wat wordt weerspiegeld in het herstel van de koers van het aandeel sinds de degradatie uit de DAX. DH is ervan overtuigd in FY23 een positieve adj. EBITDA van segmenten te bereiken. Onze ramingen blijven grotendeels ongewijzigd en ons koersdoel op basis van de DCF-methode blijft op . Wij EUR 62,00 herhalen onze aanbeveling: KOPEN

Halfjaarresultaten Delivery Hero

Wat doet Delivery Hero?

Delivery Hero (DH) levert online- en bezorgdiensten in meer dan 40 landen. DH biedt klanten toegang tot restaurants en verkopers via haar online portalen. Daarnaast biedt het bedrijf de partnerrestaurants aanvullende diensten zoals point-of-sale-systemen, commercieel en technisch advies, IT- en marketingdiensten en logistiek incl. wagenparkbeheer en chauffeurs dispatching. Inkomsten worden gegenereerd door het innen van een marge op de bestelling, die door het restaurant wordt betaald. Het bedrag van de vergoeding hangt af van de omvang van de bijkomende diensten, bijvoorbeeld of een restaurant een levering zelf afhandelt.

De activiteiten van het bedrijf zijn gestructureerd in vier geografische segmenten, Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA), Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Integrated verticals, het nieuwste segment, omvat door DH geëxploiteerde keukens en magazijnen, zogenaamde Dmarts, van waaruit alledaagse artikelen binnen een kort tijdsbestek worden bezorgd (“Quick Commerce”).

SWOT-analyse

Sterke punten

  • Uitbreiding van verticale waardecreatie
  • Succesvolle consolidatie van de markt
  • Eerste speler in Europa
  • Toegang tot kapitaalmarkt verzekert expansie

Zwakke punten

  • Sterke concurrentie-intensiteit – roofzuchtige concurrentie weegt op winstgevendheid
  • Hoge kapitaalbehoefte voor fusies en overnames, negatieve kasstroom uit bedrijfsactiviteiten
  • Hoge waardering kan alleen worden gerechtvaardigd zolang omzetdynamiek ver boven het gemiddelde blijft

Kansen

  • De onderneming opereert in een snel groeiende markt
  • Profiteren van sociaal-demografische trends (o.a. levensstijl, verstedelijking, toename eenpersoonshuishoudens)
  • Groeispurt als gevolg van Corona-pandemie

Bedreigingen

  • Korte beursgeschiedenis (beursgang in juni 2017) – Geen winstgeschiedenis
  • Aanzienlijke verwatering als gevolg van kapitaalverhoging

Management

Niklas Östberg

Niklas Östberg is de mede-oprichter en Chief Executive Officer van Delivery Hero. Niklas werkte vijf jaar als bedrijfsadviseur voor Oliver Wyman voordat hij medeoprichter werd van Pizza.nu (later OnlinePizza.se), waar hij voorzitter was. Vanaf medio 2009 was hij ook operationeel verantwoordelijk voor de internationale lancering van bestelplatforms voor levensmiddelen in Oostenrijk, Polen en Finland. In 2011 richtte hij Delivery Hero op met enkele medewerkers uit de Berlijnse start-up scene om het bedrijf vanuit Duitsland wereldwijd uit te rollen. Hij behaalde een master in Industrial Engineering & Management aan het Royal Institute of Technology Stockholm & ETH Zürich.

Emmanuel Thomassin

Emmanuel Thomassin trad in januari 2014 bij Delivery Hero in dienst als Chief Financial Officer (“CFO”) en is verantwoordelijk voor alle financiële activiteiten van de Groep. Daarvoor trad hij in 2012 in dienst bij Team Europe, de in Berlijn gevestigde incubator en investeerder van Delivery Hero. Voordien bekleedde hij de functie van CFO en was hij lid van het management bij het toonaangevende branding agentschap MetaDesign, Berlijn, na enkele jaren te hebben gewerkt voor de REGIOCAST groep, een Duits radio-omroepnetwerk. Hij is afgestudeerd aan het Frans-Duitse Institut Supérieur Franco-Allemand de Techniques, d’Économie et de Sciences (ISFATES) met het Europese Diploma. Hij heeft een masterdiploma van het Frans-Duitse Instituut voor Technologie en Bedrijfswetenschappen (ISFATES) in Metz/Frankrijk (Maîtrise de Sciences Economiques).

Grootste aandeelhouders

Grafiek

Aandeleninformatie

Bedrijf: Delivery Hero
Beurs: Xetra
Ticker: DHER
ISIN: DE000A2E4K43 

Deze analyse wordt je aangeboden door AlsterResearch. AlsterResearch is een Duits bedrijf en doet professioneel aandelenonderzoek naar (vooral) Duitse aandelen conform MIFID II richtlijnen. Je kunt AlsterResearch volgen op Twitter door hier te klikken en je kunt inschrijven op de ResearchHub door hier te klikken.

Laat een reactie achter

Deel dit artikel

Iedere maand een gratis overzicht van nieuwe analyses in je mailbox?

Ontvang gratis professionele analyses van aandelen

Meld je gratis aan en ontvang gratis analyses + toegang tot het forum en meer!