Aandeel Bayer

Aandeel Bayer: Sterk tweede kwartaal, vooruitzichten verhoogd

Bayer rapporteerde een sterk tweede kwartaal en versloeg de consensus voor de opbrengsten, de adj. EBITDA en de kernwinst per aandeel met respectievelijk 4%, 2% en 1%. Bemoedigend is dat het bedrijf opnieuw een margeverhoging rapporteerde (na een schitterend eerste kwartaal), geleid door sterke prestaties in de segmenten Crop Science en Consumer Health. Voor 2022 verhoogde het management zijn omzetverwachting (gecorrigeerd voor valuta en portefeuille) naar EUR 47 miljard-EUR 48 miljard versus EUR 46 miljard eerder, terwijl de adj. EBITDA-marge nu wordt verwacht op 26%-27% versus 26% eerder. De kernwinst per aandeel wordt nu verwacht op EUR 7,30 tegen EUR 7,00 eerder.

Positieve groei van de inkomsten in het tweede kwartaal

De inkomsten stegen met 18% j-o-j (prijsverhogingen: +10%, wisselkoerseffecten: +8%) tot EUR 12,8 miljard in het tweede kwartaal, 4% boven de consensus. Crop Science rapporteerde een omzetgroei van 17% j.o.j. in c.p., voornamelijk dankzij hogere prijzen (+20% j.o.j.). De omzetgroei in de farmaceutische sector (+2% j.o.j. in c.p.) werd afgeremd door extra aanbestedingsprocedures in China, met name voor Xarelto en Nexavar. Consumer Health (+7% j.o.j.) profiteerde van hogere prijzen (+4% j.o.j.) en volumes (+3% j.o.j.), dankzij de vraag naar verkoudheids- en hoestproducten in Europa en Noord-Amerika.

Adj. EBITDA-marge breidt uit ondanks kosteninflatie

De adj. EBITDA steeg met 30% j-o-j tot 3,3 miljard euro in het tweede kwartaal van 2022 en versloeg daarmee de consensus met 2%. Dit vertaalde zich in een adj. EBITDA-marge van 26,1% (+2,4ppt j.o.j.). Per segment steeg de adj. EBITDA-marge in Crop Science (+6,8ppt j.o.j., dankzij aanzienlijke prijsverhogingen, gunstige wisselkoerseffecten en efficiëntiewinsten) en Consumer Health (+50bps j.o.j.). Farma rapporteerde daarentegen een daling (-70 basispunten JoJ), als gevolg van gestegen marketingkosten en hogere uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling. Bayer rapporteerde een kernwinst per aandeel (uit voortgezette bedrijfsactiviteiten) van EUR 1,93 in het tweede kwartaal, een stijging van 20% j-o-j.

Handhaving koopaanbeveling

De resultaten van Bayer maakten opnieuw indruk: de belangrijkste KPI’s in het tweede kwartaal overtroffen de consensus. De omzet werd gestimuleerd door een aanhoudende vraag in alle segmenten en regio’s en de winstgevendheid werd ondersteund door de segmenten Crop Science en Consumer Health. Bemoedigend is dat het management zijn vooruitzichten voor 2022 heeft verhoogd, ondanks de onzekerheden. De aanhoudende juridische problemen met Roundup en PCB remmen het aandeel af. Op basis van de hogere ramingen komen wij echter tot een nieuwe PT van EUR 80,00 (vorige: EUR 70,00) en handhaven wij onze op DCF-gebaseerde Koopaanbeveling.

Wat doet het bedrijf Bayer AG?

Bayer AG is een Duitse multinational die zich bezighoudt met de ontwikkeling, vervaardiging en distributie van producten op het gebied van gezondheidszorg, voeding en gewaswetenschappen. De groep is actief in drie segmenten:

  1. Gewaswetenschappen (46% van de omzet in 2020) – ontwikkelt en verhandelt een breed portfolio gewasbeschermingsmiddelen, hoogwaardige zaden en planteneigenschappen, en biedt digitale oplossingen ter bevordering van duurzame landbouw
  2. Pharmaceuticals (42% van de omzet in 2020) – ontwikkelt en produceert receptplichtige producten en specialiteitstherapieën, voornamelijk op het gebied van cardiologie, gynaecologie, hematologie, oncologie en oogheelkunde, naast radiologieproducten.
  3. Consumer Health (12% van de omzet in 2020) – houdt zich bezig met de levering van vrij verkrijgbare geneesmiddelen zonder recept (OTC) en met medicinale producten in de categorieën dermatologie, allergie, voedingssupplementen, hoest en cardiovasculaire risicopreventie

De groep is over de hele wereld actief en telt 385 geconsolideerde vennootschappen in 83 landen, met ongeveer 99.500 werknemers. In de loop van zijn 150-jarig bestaan heeft Bayer een uitgebreide portefeuille van best verkopende merken in zijn segmenten uitgebouwd, gesteund door zijn best-in-class infrastructuur voor onderzoek en ontwikkeling (O&O) en een O&O-team van meer dan 15.000 medewerkers.

Kerncijfers Bayer

SWOT-analyse

Sterke punten

  • Wereldwijd leider in het segment gewas- en zaadbescherming
  • Veel nieuwe producten en vernieuwingen in de pijplijn in gewasbescherming

Zwakke punten

  • Octrooiverloop van blockbuster geneesmiddelen (Xarelto, Eylea)

Kansen

  • Verschuiving van landbouw naar digitale oplossingen
  • Vergrijzing en groei van de bevolking

Bedreigingen

  • Juridisch risico door overname Monsanto

Management

Werner Baumann werd in mei 2016 aangesteld als Chief Executive Officer (CEO) van Bayer AG, en sinds januari 2020 bekleedt hij ook de functie van Chief Sustainability Officer. Werner trad in 1988 in dienst bij de Bayer Group en is in de gelederen opgegroeid om verschillende senior management posities te bekleden. Hij is voornamelijk verantwoordelijk voor de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA).

Wolfgang Nickl is sinds 2018 de Chief Financial Officer (CFO) en lid van de raad van bestuur van Bayer. Momenteel leidt hij ook de regio Noord-Amerika. Voorafgaand aan Bayer was Nick actief bij Western Digital Corporation, waar hij tussen 2010 en 2013 de functie van CFO bekleedde. Later trad hij in dienst bij ASML N.V. als CFO.

Sarena Lin is sinds 1 februari 2021 lid van de Raad van Bestuur van Bayer AG. Als Chief Transformation and Talent Officer is zij verantwoordelijk voor Human Resources, Strategy en Business Consulting. Lin is tevens directeur Arbeid van Bayer AG. Voorheen werkte Lin in managementfuncties bij McKinsey en Cargill.

Liam Condon staat sinds januari 2016 aan het hoofd van de divisie Crop Science van Bayer. Hij is ook verantwoordelijk voor de regio’s Latijns-Amerika en Afrika. Daarvoor bekleedde hij verschillende functies bij Schering AG, dat in 2006 door Bayer werd gekocht. Liam is sinds 2016 ook lid van het Governor’s Panel for Consumer Industries bij het World Economic Forum.

Stefan Oelrich werd in november 2018 benoemd tot bestuurslid en hoofd van de divisie Farmaceutische Producten. Hij is ook verantwoordelijk voor de regio Europa/Midden-Oosten. Hij kwam in 1989 bij de Bayer-groep en bekleedde een aantal senior managementfuncties. Tussen 2011 en 2018 werkte hij bij Sanofi.

Heiko Schipper is sinds april 2018 de President van de divisie Consumer Health. Hij is ook verantwoordelijk voor de regio Azië/Pacific. Voordat hij bij Bayer kwam, bekleedde hij verschillende senior managementfuncties bij Nestle.

management-bayer

 

Grootste aandeelhouders

Grafiek Bayer AG

Grafiek

Aandeleninformatie

Bedrijf: Bayer AG
Beurs: Xetra
Ticker: BAYN
ISIN: DE000BAY0017

Chat: Praat met andere beleggers over het aandeel Bayer AG

DeKoersen Chatbox
Loading the chat ...

 

Deze analyse wordt je aangeboden door AlsterResearch. AlsterResearch is een Duits bedrijf en doet professioneel aandelenonderzoek naar (vooral) Duitse aandelen conform MIFID II richtlijnen. Je kunt je inschrijven op de ResearchHub door hier te klikken. 

Laat een reactie achter

Deel dit artikel

Iedere maand een gratis overzicht van nieuwe analyses in je mailbox?

Ontvang gratis professionele analyses van aandelen

Meld je gratis aan en ontvang gratis analyses + toegang tot het forum en meer!