TUI is wereldwijd de grootste volledig geïntegreerde toerismegroep – een enorme touroperator met eigen hotels, luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus. Op een dergelijke schaal kon men zich niet verbergen toen Corona de sector trof en de inkomsten in het voorjaar van 2020 bijna tot 0 daalden. Duitsland zorgde voor steunpakketten, en nu de markten weer aantrekken, is TUI begonnen met het herstel en de terugbetaling van de bijbehorende schulden.
De pakketreis leeft
Iedereen kan tegenwoordig zelf vakanties samenstellen met behulp van online reisbureaus zoals Booking.com of Expedia, of door rechtstreeks te boeken bij hotels, luchtvaartmaatschappijen en autoverhuurbedrijven. Maar iedereen kan ook zijn eigen maaltijd koken met de juiste ingrediënten, toch gaan mensen naar restaurants of kiezen ze steeds vaker voor maaltijdbezorging – en daar zijn goede redenen voor. Pakketreizen besparen tijd en zijn handig, garanderen een minimale dienstverlening, bieden de hoogste mate van juridische bescherming als er iets misgaat en zijn concurrerend in prijs. En de pakketreizen van vandaag zijn dynamischer, persoonlijker en flexibeler dan ooit.
Bedrijfsvideo Tui AG
Een goed FQ4 en rooskleurige vooruitzichten
TUI rapporteerde FY23 (eindigend op 30 september) en hield een conference call. De omzet in het vierde kwartaal van EUR 8,5 miljard lag ongeveer 4% boven de consensusverwachting. De groei van 11% op jaarbasis in het vierde kwartaal werd gedreven door bijna alle segmenten, waarbij Holiday Experiences (+45%) opviel ondanks vlakke inkomsten in Musement.
De omzet van Markets & Airlines steeg met 8,5% met groei in alle regio’s. Winstgevendheid in lijn.
De onderliggende EBITDA kwam iets lager uit dan de consensusverwachting en de onderliggende EBIT kwam iets hoger uit dan de consensusverwachting. De verbetering van de onderliggende EBIT van EUR 164 miljoen op jaarbasis was grotendeels te danken aan verbeteringen bij Cruises (+EUR 54 miljoen) en Markets & Airlines (+EUR 128 miljoen, vooral in de regio’s Centraal en West, terwijl de winstgevendheid in Noord gelijk bleef).
Cruises profiteerde met name van een stijging van de bezettingsgraad (+10 pp) en Markets & Airlines van een lichte stijging van de bezettingsgraad (+1 pp). De stijging van de ADR’s in Hotels & Resorts kon niet worden vertaald in hogere winsten als gevolg van kosteninflatie en een licht dalende bezettingsgraad.
Positieve vrije kasstroom, nettoschuld verlaagd
De operationele kasstroom in het vierde kwartaal werd gekenmerkt door de seizoensgebonden uitstroom van werkkapitaal doordat vooruitbetalingen van klanten worden omgezet in verkopen. Desondanks resulteerde de operationele CF van 463 miljoen euro, dankzij lage investeringen, in een positieve vrije kasstroom van 280 miljoen euro en een verlaging van de nettoschuld tot 2,1 miljard euro. De huidige ratings van S&P en Moody’s hebben een positieve outlook en recente ontwikkelingen zouden verdere upgrades mogelijk moeten maken.
Bullish trading update en guidance
De huidige handel voor W23/24 ziet er veelbelovend uit met +11% boekingen (56% verkocht) in lijn met de toegenomen wintercapaciteit. Tegelijkertijd zouden ASP-stijgingen van 5% voldoende moeten zijn om de matigende kosteninflatie te dekken (F/X en brandstof zijn voor W23/24 voor meer dan 90% afgedekt). De eerste indicaties wijzen ook op een sterk S24 in Markets & Airlines (+13% boekingen, +4% ASP’s) en vooral Cruises (+11pp bezetting en +14% ADR). Op basis van de veelbelovende start van boekjaar 24 heeft TUI een verrassend sterke verwachting afgegeven van ten minste 10% omzetgroei en ten minste 25% onderliggende EBIT-groei.
Beëindiging beursnotering in het VK wordt overwogen
TUI overweegt zijn notering aan de LSE te schrappen om de liquiditeit te concentreren in Duitsland, waar al meer dan 75% van de handel plaatsvindt. Dit zou ook de weg vrijmaken voor opname in de MDAX, waar TUI een hoger profiel zou hebben dan in de huidige FTSE250. Voor een schrapping uit de notering in het VK is de goedkeuring van ten minste 75% van de aandeelhouders nodig en TUI overweegt een besluit voor de AVA op 13 februari. Wij denken dat de goedkeuring van een dergelijk besluit positief zou zijn voor de waardering.
Is het verstandig om te investeren in het aandeel TUI Group?
Deze analyse wordt je aangeboden vanuit een samenwerking met Alsterresearch en vertaalt niet de mening van De Koersen. Alsterresearch is van mening dat het vierde kwartaal liet zien dat de activiteiten nu weer normaal zijn en TUI boekt vooruitgang met het afbouwen van de schuldenlast.
Nu de digitale initiatieven aanslaan en de financiële gezondheid verbetert, lijkt de sterk gedisconteerde waardering nog steeds onhoudbaar. Alsterresearch handhaaft het koopadvies met koersdoel van 16,00 euro.
Waar vind ik de analyses van De Koersen?
Kooptips, analyses en inzichten van De Koersen zijn enkel inzichtelijk voor leden met abonnement op premium. Door nu lid te worden krijg je direct onbeperkt toegang! Je kunt je aan melden door te klikken op onderstaande button.
Grafiek
Aandeleninformatie
Bedrijf: TUI AG
Beurs: XETRA
Ticker: TUI1
ISIN: DE000TUAG000