Airbus SE, een wereldleider in lucht- en ruimtevaart, produceert commerciële vliegtuigen, helikopters en defensiesystemen. Het bedrijf profiteert van marktaandeelwinst ten opzichte van het geplaagde Boeing, een robuuste orderportefeuille en een brede installed base, wat zorgt voor terugkerende inkomsten (~20% in 2023). Ondanks de sterke vraag en hoge toetredingsdrempels heeft Airbus moeite om zijn dominantie om te zetten in financiële prestaties, met een lage ROCE die wijst op een behoefte aan betere kapitaalefficiëntie.
Groei van de markt: Kansen en risico’s
De wereldwijde vliegtuigmarkt zal naar verwachting groeien met een CAGR van 3,5%, waarbij jaarlijks ~3% van de vliegtuigen aan vervanging toe is, wat leidt tot een vraag naar 43.527 nieuwe vliegtuigen tegen 2043. Momenteel wordt 35% van deze vraag weerspiegeld in de orderportefeuilles van Airbus, Boeing en COMAC. COMAC, gesteund door 50 miljard USD Chinese financiering, is klaar om marktaandeel te winnen in opkomende markten, wat een impact heeft op de positie van Airbus. Alle drie de bedrijven vertrouwen op vergelijkbare kritieke onderdelen zoals CFM LEAP-motoren, wat wijst op mogelijke knelpunten in de toeleveringsketen.
Koers aandeel Airbus
Waardering en financiële tegenwind
Met een orderboek van meer dan 8.564 jets heeft Airbus een sterk zicht op de inkomsten voor de komende tien jaar. Het vermogen van het bedrijf om orders om te zetten in financieel rendement lijkt echter beperkt. De schaalvergroting van de productie blijft een uitdaging en de lijdende Space-divisie is een blok aan het been. Daarom lijkt een koers/winstverhouding van 30 een uitgerekte waardering.
Potentieel negatieve nieuwsstroom
COMAC’s groeiende marktaandeel, politieke steun en een mogelijke EU-licentie in 2025 zullen de concurrentie naar verwachting doen toenemen. Andere BRICS-landen kunnen volgen, waardoor de toeleveringsketens en marges van Airbus verder onder druk komen te staan. Airbus haalde dit jaar 413 netto nieuwe orders binnen, een daling van 66% ten opzichte van 1.218 vorig jaar. Van de 770 vliegtuigen die voor 2024 waren gepland, zijn er slechts 447 (58%) geleverd, wat zorgen baart over het halen van de doelstelling.
Daarnaast blijft de Space divisie het moeilijk hebben. Het aandeleninkoopprogramma, dat tot nu toe slechts 0,14% van de aandelen heeft ingekocht ondanks een limiet van 10%, roept vragen op over het tempo.
Is het verstandig om aandelen Airbus te kopen?
Deze analyse wordt je aangeboden vanuit een samenwerking met MWB Research en vertaalt niet de mening van De Koersen. Hoewel de terugkerende inkomsten van Airbus enige stabiliteit bieden te midden van deze uitdagingen, is MWB Research van mening dat de aandelen op dit moment beter vermeden kunnen worden. Ze starten met het coveren van het aandeel met een verkoopadvies en een koersdoel van EUR 127,00.
Aandeleninformatie
Naam: Airbus
Ticker: AIR
ISIN: NL0000235190
Beurs: Euronext Paris
Disclaimer
De informatie die wij verstrekken, mag niet worden beschouwd als professioneel beleggingsadvies of een vervanging daarvan. Het is expliciet niet bedoeld als aanbeveling om bepaalde effecten of effectenproducten te kopen of te verkopen.
Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de informatie die wij verstrekken. Alle informatie en analyses die wij verstrekken zijn geheel vrijblijvend.
U bent volledig verantwoordelijk voor de consequenties van het toepassen van de informatie die wij u verstrekken, op welke wijze dan ook. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor mogelijke gevolgen of schade die kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie.
U bent zelf verantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen. Als een lezer besluit om zelf opdracht te geven tot het kopen of verkopen van effecten of effectenproducten, doet hij of zij dat volledig op eigen initiatief, verantwoordelijkheid en risico.
Beleggen brengt risico’s met zich mee. Het aangaan van beleggingsposities kan leiden tot koersverliezen