Tesla aandelen

3 aandelen die in 2030 meer waard kunnen zijn dan Tesla

Deze bewezen winnaars kunnen Tesla binnen acht jaar voorbijstreven. De aandelenmarkt is dynamischer dan je misschien zult denken. De geschiedenis heeft consequent aangetoond dat de grootste beursgenoteerde bedrijven van vandaag, als gevolg van innovatie en uitvoering, hun positie op een voetstuk vaak niet voor een aanzienlijke tijd zullen behouden.

Zo staat slechts één van de 10 grootste beursgenoteerde bedrijven van 1999 nog steeds in de top 10 (Microsoft). Ondertussen zijn vroegere reuzen als Intel, Nokia en American International Group in termen van marktkapitalisatie ver in de pikorde gedaald.

De kans is dan ook groot dat Tesla, de marktleider op het gebied van elektrische voertuigen, ook zal worden onttroond als een van ‘s werelds grootste beursgenoteerde bedrijven.

Tesla is het op vier na grootste beursgenoteerde aandeel… voor nu tenminste

Afgelopen april kostte een aandeel Tesla een investeerder meer dan 1000 dollar, wat neerkomt op een marktkapitalisatie van 1,04 biljoen dollar. Daarmee is Tesla het op vier na grootste beursgenoteerde bedrijf in de VS, en pas het zesde bedrijf dat ooit het waarderingsplateau van 1 biljoen dollar heeft bereikt.

Er zijn zeker goede redenen waarom Tesla’s aandelen de afgelopen tien jaar omhoog zijn geschoten. Het is bijvoorbeeld de eerste autofabrikant in meer dan vijf decennia die zichzelf van de grond af aan heeft opgebouwd en massaproductie heeft bereikt. In het eerste kwartaal produceerde Tesla meer dan 305.000 EV’s en leverde het iets meer dan 310.000 EV’s af. Daarmee is Tesla goed op weg om in 2022 de grens van 1 miljoen geproduceerde en geleverde EV’s met gemak te overschrijden.

Tesla’s bedrijfsresultaten van het eerste kwartaal bevatten bovendien de grootste kwartaalwinst uit de geschiedenis. Ondanks de uitdagingen in de toeleveringsketen genereerde Tesla in het eerste kwartaal van 2022 een netto-inkomen van 3,32 miljard dollar, een verbetering van 658% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Maar er zijn ook genoeg redenen om te geloven dat Tesla’s marktkapitalisatie, die gelijk is aan de meeste auto-aandelen op een gecombineerde basis, toe is aan een ommekeer. Hoewel de onderneming concurrentievoordelen heeft met betrekking tot productie, vermogen, actieradius en batterijcapaciteit, begint de concurrentie nu in te lopen. Een handvol EV’s biedt bijvoorbeeld een beter bereik dan Tesla’s vlaggenschip sedans (de Model 3 en Model S).

Een ander punt van zorg is CEO Elon Musk. Hoewel er geen twijfel over bestaat dat hij een visionair is, is hij soms ook een ongewenste afleiding. Musk heeft de gewoonte om te veel te beloven en te weinig te leveren als het gaat om de lancering van nieuwe technologie of nieuwe EV’s, en zijn nevenprojecten kunnen het toezicht op de activiteiten van Tesla in de weg staan.

Deze aandelen kunnen Tesla overtreffen in de komende acht jaar

Met andere woorden, er is een zeer reële kans dat de waardering van Tesla tegen 2030 zou kunnen leeglopen of dat andere beursgenoteerde aandelen Tesla zouden kunnen overtreffen. Wat volgt zijn drie aandelen die meer waard zouden kunnen zijn dan Tesla tegen het einde van dit decennium.

1. De logische keuze: Berkshire Hathaway

De no-brainer keuze om Tesla in marktkapitalisatie te overtreffen tegen (of ver voor) 2030 is Warren Buffett’s conglomeraat, Berkshire Hathaway. Berkshire zou ongeveer $300 miljard aan marktaandeel moeten winnen om Tesla in te halen, sinds afgelopen weekend.

Historisch gezien is het bedrijf van Buffett vrijwel niet te stoppen. Hoewel Berkshire Hathaway niet elk jaar in waarde stijgt, heeft Buffett sinds hij in 1965 als CEO aan het roer kwam, een gemiddeld jaarlijks rendement van meer dan 20% overzien. Anders gezegd, aandeelhouders hebben hun geld in Berkshire Hathaway-aandelen gemiddeld elke 3,6 jaar verdubbeld, en dat al bijna zes decennia lang.

Een van de belangrijkste redenen waarom Berkshire Hathaway zo’n succes is – afgezien van het feit dat het door Warren Buffett wordt geleid – is dat zijn beleggingsportefeuille vol zit met cyclische bedrijven. Cyclische bedrijven doen het goed wanneer de Amerikaanse en de wereldeconomie groeien en hebben het moeilijk wanneer er recessies zijn. Maar recessies duren meestal maar een paar maanden of een paar kwartalen, terwijl economische expansies vaak in jaren worden gemeten. Buffett en zijn investeringsteam spelen een eenvoudig getallenspel waarbij geduld het niet-zo-geheime ingrediënt is om rijkdom op te bouwen.

Berkshire Hathaway harkt ook passieve inkomsten binnen. Dit jaar alleen al zal Buffetts bedrijf meer dan $5 miljard aan dividendinkomsten incasseren. Meer dan $4 miljard aan uitbetalingen zal afkomstig zijn van slechts een half dozijn holdings. Dankzij deze dividendinkomsten kan Berkshire in vrijwel elk economisch klimaat gedijen.

2. Als alles goed gaat: Visa

Een tweede bekend aandeel dat alle troeven in handen heeft om Tesla’s marktkapitalisatie te overtreffen, maar dan moet het wel de goede kant op blijven gaan, is betalingsverwerker Visa. Om Tesla voorbij te streven, moet Visa een waarderingsverschil van bijna $590 miljard goedmaken.

De grootste uitdaging wordt waarschijnlijk de opkomst van de blockchaintechnologie en de opkomst van digitale betalingsplatformen. Blockchain biedt een manier om banken en financiële instellingen te omzeilen en betalingen snel en goedkoop te verwerken. Visa is een verwerker van betalingen op traditionele handelsnetwerken en zal betalingen via die kanalen moeten blijven laten verlopen als het enige kans wil hebben om de marktkapitalisatie van Tesla te overtreffen.

Net zoals Berkshire Hathaway profiteert Visa van het cyclische karakter van financiële aandelen. Aangezien economische expansies onevenredig langer duren dan inkrimpingen en recessies, profiteert Visa het grootste deel van de tijd van een stijging van de consumenten- en bedrijfsuitgaven. In de VS, de grootste consumptiemarkt ter wereld, heeft Visa vanaf 2020 een aandeel van 54% in het aankoopvolume van het kredietkaartnetwerk.

Bovendien treedt Visa louter op als betalingsverwerker en niet als kredietverstrekker. Hoewel het verstrekken van leningen nettorente-inkomsten en provisie-inkomsten zou genereren, zou het Visa ook blootstellen aan het in gebreke blijven van leningen tijdens recessies. Aangezien er geen risico op leningen is, hoeft de onderneming geen kapitaal opzij te zetten om mogelijke verliezen tijdens recessies te dekken. Dit is een belangrijke reden waarom de winstmarge van Visa steeds boven 50% ligt.

Aangezien het merendeel van de wereldwijde transacties nog steeds in contanten wordt verricht, blijft de groeibaan van Visa robuust.

3. De grote gok: Broadcom

Tot slot is Broadcom de grootste kanshebber om de marktkapitalisatie van Tesla tegen 2030 te overtreffen. Met een marktkapitalisatie van $240 miljard zou Broadcom meer dan moeten verviervoudigen om Tesla tegen zijn huidige waardering in te halen.

De reden waarom ik Broadcom als een “long shot” heb geclassificeerd, is de cyclische aard van de halfgeleiderindustrie. Hoewel perioden van expansie veel sneller verlopen dan inkrimpingen en recessies, houdt Wall Street doorgaans een laag plafond aan voor de koers/winst-multiples van grote chipmakers.

Aan de andere kant zijn er meerdere mogelijkheden voor Broadcom om in de loop van dit decennium een jaarlijkse omzetgroei van hoge tot lage cijfers te realiseren. Momenteel genereert het bedrijf het grootste deel van zijn inkomsten uit draadloze chips en diverse oplossingen die worden gebruikt in smartphones van de volgende generatie. Telecombedrijven die hun draadloze infrastructuur upgraden naar 5G zouden moeten leiden tot een meerjarige vervangingscyclus van toestellen, waardoor de vraag naar en de prijsstelling voor Broadcoms smartphoneoplossingen hoog blijven.

Het zijn echter de bijkomende mogelijkheden van het bedrijf die de sleutel zouden kunnen vormen om Tesla te overtreffen. Broadcom levert bijvoorbeeld connectiviteits- en toegangschips die in datacenters worden gebruikt. Nu bedrijven hun gegevens en die van hun klanten in een versneld tempo naar de cloud verplaatsen in de nasleep van de pandemie, zal de vraag naar datacenters waarschijnlijk niet snel afnemen. Broadcom levert ook chips die in de volgende generatie voertuigen worden gebruikt.

Een laatste factor die in het voordeel van Broadcom werkt, is de historisch hoge orderportefeuille van $14,9 miljard. Dit is een bedrijf dat de productie tot ver in 2023 inboekt, volgens CEO Hock Tan. Als Broadcom een grote orderportefeuille kan aanhouden, kunnen de operationele cashflow en de waardering gestaag toenemen.

Dit artikel verscheen eerder en werd geschreven door The Motley Fool het orginele artikel is hier te vinden 

 

Laat een reactie achter

Deel dit artikel

Iedere maand een gratis overzicht van nieuwe analyses in je mailbox?

Ontvang gratis professionele analyses van aandelen

Meld je gratis aan en ontvang gratis analyses + toegang tot het forum en meer!